Krönika: “Submarining” – den nya dejtingtrenden vi inte vill stöta på
Har du dejtat någon som plötsligt försvinner utan någon förklaring, för att efter flera veckor (eller månader!) höra av sig igen som om ingenting har hänt? Detta dejtingssätt har nu fått ett eget namn –“submarining”, förklarar Metro Modes krönikör Ebba Berggren. Läs om den senaste dejtingtrenden som hon hoppas slippa råka ut för under sin tid som singel.
Trots att “Submarining” är ett nytt begrepp är det med största sannolikhet inte bara jag som har fått smaka på den ett flertal gånger. Förklaringen till varför det kallas “submarining” kommer från “submarine” det vill säga ubåt och liknas vid en person som plötsligt åker till sjöss och försvinner ett tag för att sedan komma tillbaka till land igen.
Att bli “submarinad” betyder att en person som du dejtar ett tag plötsligt försvinner utan någon som helst förklaring och ett par veckor eller månader senare hör av sig igen, som att ingenting har hänt. Ingen förklaring, ingen ursäkt utan mer ett nonchalant “Vad hittar du på ikväll?” som ett två månader sent svar på ditt rödvinsberusade sms “Jag är utanför dig nu, SVARA, hallå, VARFÖR SVARAR DU INTE?!”
Då har alltså personen i fråga tagit beslutet i att fara till sjöss och stanna där tills det inte var lika kul där nere i ubåten och väljer att kliva upp på land igen. Och då minsann passar det sig.
Självklart kan detta vara ett bra sätt att kommunicera om det är på bådas villkor men att bli “submarinad” helt utan någon som helst förklaring eller anledning, det är inte helt optimalt. Jag hoppas innerligt under den tid jag har kvar här på jorden som singel i dejtingvärlden slippa bli “submarinad” och att denna “trend” blir mycket kortvarig. Dock ska man inte säga för mycket, själv har jag farit till sjöss ett par gånger jag med utan förklaring.
Men med detta i bakhuvudet ska jag göra mitt bästa för att stanna på land, eller åtminstone ge ett värdigt adjö.
Text: Ebba Berggren
Vill du också få din text publicerad som en krönika eller debattartikel här på metromode.se? Vi är på jakt efter historier om allt ifrån skeva skönhetsideal, vikthets till prestationsångest, psykisk ohälsa och vardagsbetraktelser. Ämnen som engagerar och som behöver lyftas upp i ljuset! Skriv och berätta kort om din idé – eller skicka din färdiga text – till info@metromode.se.