instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Matilda Djerf anklagas för mobbning: “Radar upp folk och skriker”

Av: Metro Mode

I en ny granskning från Aftonbladet vittnar ett flertal anställda och tidigare anställda vid Matilda Djerfs klädmärke, Djerf Avenue, om att entreprenören skapat en osund miljö präglad av mobbning, offentliga utskällningar och kontroll.

Foto: Instagram @matildadjerf

Matilda Djerfs modeimperium Djerf Avenue omsätter hundratals miljoner varje år, och i fjol hamnade Djerf på Forbes “30 under 30”-lista över framgångsrika, unga entreprenörer i Europa. Sedan starten 2019 har Djerf Avenue marknadsförts som ett inkluderande märke som omfamnar mångfald – men enligt bolagets anställda uttrycker Djerf helt andra värderingar när kamerorna släcks.

“Folk mår fruktansvärt dåligt”

I en ny granskning från Aftonbladet menar flera av de intervjuade att den bild som målas upp av Djerf Avenue – en inkluderande, stöttande och respektfull arbetsplats – inte alls stämmer. Istället säger de att Matilda regelbundet får anställda att gråta genom att skrika på dem eller nedvärdera dem:

“Det finns tillfällen då hon radat upp anställda och skrikit på dem och sagt hur dåliga de är på sitt jobb”, berättar en person.

För många har Djerfs beteende resulterat i psykisk ohälsa. Många har börjat gå i terapi på grund av den osunda arbetsmiljön:

“Folk mår fruktansvärt dåligt. Jag har aldrig sett så mycket människor så pass nedbrutna”, säger en tidigare anställd. “Det blev till slut vardag: hur många kommer gråta idag?”

Vittnar om dubbelmoral

När Djerf sommarpratade i P1 tidigare i år berättade hon att hennes erfarenheter som modell format hur hon väljer att marknadsföra sina egna produkter – modellerna får själva välja den storlek på kläder som de trivs bäst i, och storlekarna varierar från XXS till trippel XL.

Men i Aftonbladets granskning berättar Djerfs egna anställda att entreprenören uttryckt helt andra värderingar på kontoret:

“Det var en gång när vi hade en modell i en av våra större storlekar och när de bilderna levererades sa Matilda: ‘Det här måste vi ta om, för hon ser så jävla fet ut i de här kläderna. Det kan vi inte visa.”

En annan anställd vittnar om att Djerf ofta “kommenterade folks kroppar och utseende”:

“Till en person sa hon att hennes rumpa inte fyllde ut jeansen. Och till en annan sa hon att rumpan fyllde ut jeansen för mycket.”

Det verkar även råda en allmän uppfattning om att vissa anställda lyftes fram för att stärka företagets image som inkluderande:

“Det var vissa anställda som var ‘plus size’ eller som hade en annan etnicitet som användes mycket i företagets sociala medier för att det såg bra ut. Men det var inte genuint”, menar en person.

Svaret: “Medvetna om att det finns brister”

Djerf Avenue skriver i ett mail till Aftonbladet att de “ser mycket allvarligt på uppgifterna som framkommit” och att de är “medvetna om att det finns brister” i deras arbetsmiljö.

Matilda Djerf själv skriver att hon “tar kritiken på stort allvar”:

“Om någon medarbetare har känt sig illa behandlad eller mått dåligt i sin roll på grund av mina handlingar, är det något jag verkligen är ledsen över och ber om ursäkt för.”

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår