Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Så blir du kvitt mardrömmarna – 6 effektiva tips som hjälper

Du vaknar kallsvettig mitt i natten helt paralyserad av det du nyss varit med om… Några intensiva sekunder senare inser du att det bara var en dröm, men inte vilken dröm som helst – utan en mardröm!

Sa-blir-du-kvitt-mardrommarna

Så vad ligger egentligen bakom dessa obehagliga upplevelser? Jo, mardrömmar kan bero på en rad olika saker och där bland nya mediciner, feber, traumatiska händelser, stress och oro. Det kan också bero på så banala saker som att vi behöver dricka mer vatten eller höja värmen i rummet.

Här listar vi sex saker att testa när mardrömmarna slår till.

1. Identifiera källan

I ett första stadie kan det vara bra att försöka ta reda på den underliggande orsaken, kan det bero på medicin, stress eller något livsomvälvande i ditt liv du nyligen varit med om. Det kan nämligen hjälpa att bara identifiera källan för att det ska gå över.

2. Håll koll på rumstempereturen 

En otippad triggare till mardrömmar är kyla, då forskning visar att risken för att drömma en mardröm ökar ju kallare rum man sover i.

3. Planera in tid för att varva ner 

Planera in ett par minuters avslappning varje kväll innan du lägger dig. Det kan vara allt ifrån medveten andning, till yoga eller ett tillfälle att “skriva av” dig om dagen som varit i en liten bok. Det viktigaste är att du försöker släppa ut stress och oro innan du ska sova.

4. Drick mer vatten

En sak som även kan trigga hemska drömmar är vätskebrist. Det går att likna med att en väldigt uttorkad människa kan få obehagliga hallucinationer. Alkohol kan också vara en bov då det kan leda till vätskebrist vilket är värt att tänka på.

5. Dra ner på skräckisar

I alla fall alldeles innan läggdags då de kan påverka din nattsömn och göra dig mer stressad och orolig än du var innan. Gillar du att kika på skräckisar så försök att inte välja att göra det precis innan du ska gå och lägga dig.

6. Var inte rädd att söka hjälp 

I mer extrema fall, om ingenting annat hjälper så finns finns det hjälp att få, som till exempel kognitiv terapi.

Foto: Unsplash
Källa: Psykologisk.se

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!