Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

LÅNGLÄSNING MED FRAMGÅNGSSAGAN ELIN KLING

Elin Kling är just nu aktuell med sin kollektion för GUESS by Marciano, blev precis signad av Louis Vuttons senaste kampanj och avslöjar att hennes kille är en riktigt sexbomb. Metro Mode ötte succésagan på hotellet Mondrian Soho New York

Du har många bollar i luften just nu. Blir du lätt uttråkad?

– Ja, jag tror det, men det senaste året har jag inte ens hunnit bli uttråkad då det har varit för mycket. Mina projekt har inte över- lappat varandra utan de har i stället gått in i varandra så jag har jobbat med minst tre projekt samtidigt.

Du säger själv att du är ganska virrig av dig. Hur håller du koll på allting?

– Japp, jag är världens mest oorganiserade människa. Jag vet inte men jag tror det beror på att allt mitt stök lig- ger hemma, där är jag som en tornado. Så jag lämnar nog det mesta stöket där och håller mig organiserad på jobbet.

Om vi går tillbaka till hur allt började. Du startade bloggen som snabbt blev en succé och sedan dess har det bara rullat på. Men har du någon gång stött på en motgång?

– Ja, GUESS har varit en riktig resa och min största motgång som jag kan komma på nu. Jag har nog aldrig jobbat så hårt för ett projekt innan och det har varit en motgång i sig eftersom det har varit extremt påfrestande. Det är många som inte ser baksidan av det man gör. Mina läsare ser till exempel bara slutresultatet i bloggen och säger: wow vad du har lyckats. Då tänker jag alltid, om de bara visste vad som har hänt de senaste månaderna.

Hur hade du tacklat ett misslyckande och varför lyckas du alltid?

– Det hade varit jättejobbigt. Varför jag tror att jag har lyckats så bra är för att det inte tidigare har funnits några förväntningar på mig. GUESS är ett exempel på det. Ingen trodde att jag kunde designa en kollektion så i början var den väldigt svårsåld. Men när vi visade upp den för de större medierna blev de överraskade över hur bra den var. Det är lättare att imponera när ingen tror att man kan. Nu vet de flesta att jag kan så det kommer nog bara bli svårare och svårare från och med nu.

Du syns just nu i tidningar som Vogue, Marie Claire och andra tidningar som du ser upp till. Hur känns det?

– Toppen, såklart men något man borde veta är att det faktiskt är jag som sitter och mailar alla dessa tid- ningar och hemsidor och ber dem skriva om mig, om min tidning STYLEBY eller mitt klädmärke Nowhere. Det är helt enkelt så man måste jobba.

Men tycker du inte det är svårt att sälja in dig själv?

– Jo absolut, men jag säljer mest in mina produk- ter som jag jobbar med. När vi släppte andra kollektio- nen för Nowhere var drömmen att Vogue skulle skriva om den först. Så jag mailade dem kanske 100 gånger och berättade om kollektionen. Till slut ville de göra en artikel men behövde någonstans att plåta. Just då bodde jag på Soho Grand i New York och slängde ur mig att jag kunde lösa så att vi kunde få en hel avdelning här på hotellet. För att lösa det gick jag till Soho Grand och frågade om de ville vara med i Vogue. Det gäller att vara smart och spela ut parterna mot varandra så att man själv vinner på det.

Ser du dig själv som en affärskvinna?

– Nja, mer som entreprenör tror jag. Min advokat säger att jag både är den bästa – och den sämsta affärskvinnan då jag inte har någon koll på pengar. Men man kan ju inte vara bra på allt. Det kommer… kanske…
Många som inte jobbar i branschen vill veta hur den ser ut.

Får du till exempel betalt för alla intervjuer du gör?

– Det är en toppenfråga då min pappa alltid har undrat samma sak. Han brukar alltid säga till mig när
jag ska åka någonstans, ’Jaha, så du ska till Lon-
don igen, vad ska du göra där?’ ’Nä, men pappa jag ska dit på pressdagar, så jag blir
borta i tre dagar.’ ’Jaha, och vad får du
betalt för det då?’ ’Ingenting!’ ’Men när ska
du börja ta betalt egentligen?’. Det pappa
och många inte förstår är att det inte fung-
erar riktigt så. Om jag är med på en helsida
i Vogue genererar det mer läsare till min
blogg eller bättre publicitet för STYLEBY. Det
kostar skjortan att köpa en annonssida så i stället för
att köpa en plats och skriva ”ELIN KLING AB” väljer jag att ställa upp på en rolig intervju. Det finns nog ingenting som är mer värdefullt än det.

Men om vi ska snacka lite om ditt samarbete med GUESS. Hur har det varit att jobba med dem?

– Oj! Du ska veta att det har varit en riktigt berg- och dalbana. Det har varit ”bråk” och många hetsiga situationer där jag har tyckt en sak och de en annan. Jag tror att de har hatat mig lika mycket som de har älskat mig. Jag har haft väldigt roligt med det här gänget, men det har varit extremt långa dagar och det har krävt mycket tid av mig. I julas var jag i Europa och jobbade, sedan åkte jag till LA i tre dagar för GUESS. Därefter åkte jag tillbaka till Sverige i tre dagar för att fira jul och därifrån tog jag flyget tillbaka till LA och sedan tillbaka till New York. Jag åt frukost till middag och middag till frukost. Det var helt galet.

Hur kan du hålla dig så fräsch när du har så tight schema?

Haha, nja, åh. Jag jobbar verkligen stenhårt på det där. Den senaste tiden har jag varit sämst på att träna, men jag bor precis vid vattnet här i New York å jag brukar gå ut och gå mycket.

Åter till kollektionen. Vågade du stå på dig och
verkligen säga exakt vad du tyckte under processens gång?

– Haha ja, lite för mycket nästan men det var oerhört viktigt för mig att kollektionen blev något jag verkligen gillade.

Hur gick det till när du kom till LA för första mötet?

– Sanningen är att när jag åkte till LA för fösta mötet med GUESS trodde jag att vi skulle diskutera marknad, affärsplan och allt annat förutom kollektionen. Jag hade inte förberett något. Då berättade de för mig att de vill ha skisserna på hur kollektionen skulle se ut inom två dagar och ni kan ju förstå den paniken. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra men det fanns ju inte heller någon väg ut.

Vad gjorde du då?

– Då bad jag om ett möte med Paul, ägaren av GUESS. Jag ville veta vad GUESS och han stod för. Vi tog ett möte och gick ner till arkiv- avdelningen där vi gick igenom alla looks och alla kampanjer som gått genom åren. Då märkte jag att både jag och Paul var på samma spår när det kom till det mesta vi gick igenom.

Och vad inspirerades du av till slut?

– Pauls stora kärlek till GUESS, märkets historia och min bild av den moderna matadoreren.

Är det inte svårt att inte råka kopiera ett plagg eller accessoar som redan finns när man designar en kollektion?

– Jo absolut, jättesvårt. Det hände faktiskt mig i och med den här kollektionen. Jag gjorde ett skärp som var väldigt likt de skärp som visades upp på Balmains s/s 12-visning. Men i och med att min kollektion kommer ut nu i höst var vi tvungna att ta bort det för vem skulle tro att jag hade designat något före Balmain?

Jag måste bara fråga, du har precis flyttat in i din nya lägenhet. Bor du där själv eller med någon pojkvän kanske?

– Med killen.

Kan du inte berätta lite mer om honom eller är han hemlig?

– Lite hemlig är han allt, men det jag kan avslöja är att han är en svensk sexbomb, haha. Nej, men han är en riktig heting från Sverige som har bott i New York i nästan tio år och jobbar för Interview magazine.

Pojkvän, ny lägenhet och massa jobb planerat framöver
– stannar du i New York för evigt?

– Ja, det var ju inte riktigt tänkt att det skulle bli så här från början. Jag skulle egentligen bara flytta hit i tre månader. Men så kände jag att jag ville stanna lite till. Jag är inne på mitt andra år här och än är jag inte på väg hem.

 

Av. CAROLINE SANDSTRÖM Foto. FREDRIK ETOALL

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!