Mode

ANA BAKOM HERNANDEZ CORNET

Unknown
 
 
Ana Hernandez startade sitt första egena klädmärke redan vid 18 års ålder. Idag har den drivna och talangfulla designern en lång utbildning i bagaget och driver sedan 2008 sitt alldeles egna märke Hernandez Cornet. Dessutom är hon aktuell i designsamarbetet Appartamento Peroni. För Metro Mode berättar hon om sin resa och sin senaste vår kollektion.
 
 
Hur startade din karriär? Hur har resan sett ut?
 
– Jag och en kompis startade vårt första egna märke redan vid 18 års ålder som vi drev i ett år. Jag visste redan vid tidig års ålder att det var något kreativt jag ville jobba med. Sedan kom jag in på Beckmans. Efter utbildningen hoppade jag på ett plan till London för att praktisera innan jag, år 2008 bestämde mig för att starta eget under Hernandez Cornet.
 
Vad får vi se i din SS15 kollektion?
 
– Jag började jobba med en analog känsla. Som en förlängning av allt surfande på nätet som mynnar ut i någon slags verklighet. Framförallt så blir jag väldigt påverkad av det som händer digitalt. Jag tror fröet till kollektionen såddes i samband med filmen, Existenz. Där situationer uppkommer i krocken mellan fantasi och verklighet. Precis som i livet självt. Spel blir till verklighet som blir till spel. Och allt flyter samman till en enda realitet.
 
Vad ser vi för färger och material?
 
– Det är en konstaterande kollektion. Där varje plagg talar för sig. Badräktstrikåer möter skinn i svart, vitt, beigea och rosa. Den är inte så sammanhänga utan ganska omatchad.
 
Hur har du valt att gestalta kollektionen på utställningen Appartamento Peroni?
– Främst genom bildmaterial med textur. Jag har jobbat mycket med bildernas format och textila inslag. Bilderna i sig blir som ett eget verk. Bildinstallationen ger mer en känsla för kollektionen än rena imagebilder. Ganska blandat. Varje bild kommer att gestaltas, mer som ett eget verk.
 
Hur får du inspiration till dina kollektioner?
 
– Jag söker inte upp inspiration. Jag tror att jag tar in det omedvetet. För när jag väl sätter igång med en kollektion brukar skaparandan alltid finnas där. För mig har det aldrig varit ett ångestfyllt moment. Det brukar snarare vara ganska enkelt. Jag börjar alltid med val av tyger, kvalité och känsla och snarare en diffus idé som sedan växer sig fram och formas.
 
Vem är den typiska Hernandez Cornet kunden?
 
– Jag ser henne som ganska bred med stark integritet. Hon är nödvändigtvis inte supertrendig, men väldigt säker på hur hon vill klä sig. Jag utgår ofta från mig själv, men kanske mest från min omgivning.
 
 
Text. Petra Tungården
Bild. Appartamento Peroni
 
 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!