Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Dagmar – en tioåring med modekoll

Dagmar, Kristina Tjäder
 
 
Kritikerrosade Dagmar vann priset Årets Designer på Elle-galan och fick ta emot jubel efter AW15-visningen. I år fyller Dagmar tio år, vilket man firar med att i slutet av april släppa tio favoritklänningar från åren som gått. Metro Mode fick en pratstund med märkets medgrundare och chefsdesigner Kristina Tjäder (sittandes i mitten på bilden).
 
Vad är skillnaden på Dagmar i dag och för tio år sedan?
– När vi startade hade vi mest stickat och mycket toppar i kollektionen. Stickat är fortfarande en kärna i vårt varumärke men sedan starten har vi har utvecklat kollektionerna och blivit starka på accessoarer, klänningar och ytterplagg och därmed utvecklats närmare att bli ett modehus. Dagmars formspråk grundar sig i traditionellt hantverk och skrädderi och karaktäriseras av en intellektuell, sexig och tidlös stil. Vi har överlag tydliggjort vårt koncept och därmed skapat ett starkt varumärke samt även expanderat internationellt.
 
Vad har varit roligast under dessa tio år? Och varför?
– Att utveckla och förtydliga vårt koncept och växa som bolag. Det har varit fantastiska år fyllda av spännande möten och utmaningar. Vårt senaste samarbete med Elliphant var väldigt roligt, att addera hennes street-kultur blandat med en sofistikerad elegans har resulterat i en fantastisk vårkollektion. Att 2015 började med att vi vann ”Årets Designer” på Elle-galan var också väldigt kul och även de otroligt fina recensionerna vi fick efter Fashionweek aw15.
 
Vad hade ni för tankar och visioner när ni startade?
– Vi ville skapa ett svenskt modehus på en global arena. Vår vision var och är att förstärka den moderna kvinnans självkänsla/inre styrka genom välgjorda kläder och en modern design. Nu ska vi göra en stor internationell satsning och arbetar för att stärka vår position på den internationella arenan och nå ut till fler.
 
Vem är den typiska Dagmar-kvinnan?
– Kvinnor i alla åldrar som uppskattar mode och kvalitet. Den typiska Dagmar-kvinnan vill ha plagg som kan bäras till vardags på jobbet och som enkelt kan bäras vidare till middagar eller fest genom att addera ett läppstift, ett par klackar eller ett smycke.
 
Vilka är dina favoritplagg från åren som har gått?
– Spetsklänningarna, våra djurvänliga pälskläder och den återkommande skinnjackan. I vårens kollektion är favoriterna den tunna bältade ljusa kappan, de vida knälånga shortsen och den dubbelstickade indigofärgade ”Save the Grey”-sweatshirten några favoriter!
 
 
Text: Jenny Lacis, @jennylacis
Foton: Dagmar

 
 
Dagmar 10 år
Jubileumskollektionen

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!