Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Figursytt, enkelt och läckert – Johan Lindeberg öppnar upp ny butik i Stockholm för varumärket BLK DNM

 

Efter en jobbig separation med sin fru efter 14 år, och med ett sug på att starta något nytt lanserar nu Johan Lindeberg sitt nystartade och New York baserade märke BLK DNM (Black Denim) i Stockholm. Med inspiration av starka Helmut Newton kvinnor, Yves Saint Laurent, Alaia och downtown New York har Johan skapat skräddade plagg, snygga jeans och häftiga skinnjackor till kollektionen. Vi på Metro mode var självklart tvungna att ta ett snack med den trendsäkra designern.


Hej Johan, hur mår du?
– Bra, jag kom igår från New York. Känns roligt att vara hemma i Sverige.

Det är kul att ha dig hemma igen. Känns det roligt att äntligen slå upp portarna till din nya butik?
– Det känns jätte roligt. Stockholm har alltid varit ett självklart val för mig att öppna butik i så en andra butik här känns helt naturligt och självklart

Din herrkollektion är ju inspirerad av din egen garderob så vad hittar man specifikt i den?
– Man hittar väldigt enkla plagg. Skinnjackor, kavajer, jeans, djupringade t-shirts och dressade byxor. Jag gillar inte tillkrånglat mode, jag föredra det enkla och det är precis det jag vill att BLK DNM ska stå för. Jag vill inte följa teman eller säsongsbundet mode. Jag tycker man tröttnar på temat innan man ens är klar. Den här gången kände jag att jag bara vill göra plagg som jag själv vill ha, och plagg som jag verkligen vill se en tjej bära.

 Vad är så speciellt med Black Denim och hur skiljer varumärket sig från tidigare märken du har arbetat med?
– Allting med BLK DNM är helt eget. Jag lyssnar inte på någon och bestämmer helt själv vad jag vill köra på. Jag litar på min intuition och min egen smak utan några kompromisser. Jag har även gått djupare i min trygghet och känner att min estetik är till hundra procent. Allt är väldigt personligt och det är oerhört viktigt för mig.

Damkollektionen är din tyngdpunkt i BLK DNM. Kan du berätta lite mer om den?
– Jag har alltid varit inspirerande av kvinnor och jag har alltid gillat starka kvinnor med mycket kraft och mycket integritet och det reflekteras i min kollektion. Silkeskjortor, långkjolar som är figursydda, tillsammans med en skinnjacka är perfekta kombinationen. Lite grittychic som jag gärna kallar det. Hela BLK DNM kan man säga är tre huvuddelar – Skinnjackor, denim och skräddade plagg.

Vad var det svåraste med kollektionen?
– Det svåraste var att hitta lokalerna. Jag får ångest i butiker eftersom att de känns så kalla. När man går in i min butik skall det kännas att man kan vara där i 3-4 timmar. Man ska kunna läsa böcker och bara ta det lugnt.

Har du en espressomaskin i dina butiker så att man kan dricka kaffe också?
– Nej, tyvärr inte, men funderar på att kanske köpa en. Men för tillfället bjuder jag på Champagne så välkomna in.

 

_ Caroline Sandström

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!