Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Hallå där, Ann Ringstrad och Hope

_DSC8882
 
 
Hope är märket som lämnat Stockholms modevecka och Berns Salonger, för prestigefyllda Paris Fashion Week. Under förra veckan delade de visningslokal med jättar som Helmut Lang och Alexander McQueen i hippa Marais. Metro Mode har tagit ett snack med designern och grundaren av märket, Ann Ringstrand.
 
 
Det är andra året ni väljer att visa i Paris, har ni lämnat Sverige och Stockholm för gott?
– Modescenen är internationell och Paris är den viktigaste mötesplatsen för handel och kommunikation när det kommer till modeveckorna. Vi har länge haft ett showroom för internationella inköpare i Paris under modeveckan. Det är därför naturligt för Hope att visa både inköpare och press kollektionen på modell, när de är samlade i Paris. Vår önskan är att visa våra Pre Collections i Stockholm så småningom.
 
 
Hur var det att välja lokal till visningen?
– En utmaning! Hope har ett litet och intimt visningsformat med endast ett begränsat antal platser. Vi har valt, “Espace Commines i Marais” som är en rå och enkel industriell lokal något större än sist. Den har huserat många visningar innan Hope, såsom Comme des Garcons och Helmut Lang. Dagen efter oss kommer Alexander McQueen in i samma lokal.
 
 
Vad betyder Paris för kollektionen?
– Kopplingen till Paris för denna kollektionen är det faktum att Märta Måås-Fjetterström själv var en flitig resenär till Paris. Hon har bland annat ställt ut sina mattor ett flertal gången i Paris och finns representerad på Louvren. Alla våra accessoarer är inspirerade av hennes resor som om att de vore idag med exempelvis en weekend bag och en ryggsäck i Hopes nya dmönster i digital tappning, inspirerade av Märta.
 
 
Vad är inspirationen till SS 15 kollektionen?
– Det är en blandning av svenska textildesignern Märta Måås-Fjetterströms typiska ”rölakan”-mönster och datorspelsfigurer och former. Nationalromantik översatt till modern digital design skulle man kunna säga. Vi kallar kollektionen “The Swedish Tribe”.
 
 
Hur skiljer sig Hope från andra designers som väljer att visa under samma vecka?
– Vi är ett litet märke i sammanhanget som visar ”off schedule”. Vårt sammanhang är intimt och vänder sig i första hand till våra inköpare och samarbetspartners samt pressen från våra fokusmarknader i norra Europa. Vi tillför en Ready-To-Wear visning i Paris men stark koppling till svensk design och kreativitet.
 
 
Har ni lämnat Vasastan för Paris nu, identitetsmässigt?
– Vårt ursprung är svenskt och det präglar Hope som varumärke oavsett vart vi bor eller aktiverar oss.
 
 
Ni är kända för era byxor, speciellt bland kvinnor, vad är hemligheten bakom dem?
– Vi jobbar som vi lever på Hope. Vi är passionerade individer som älskar att bära byxor. På så sätt är det en aldrig sinande ström av utveckling av material och passform runt omkring oss. Hög kvalitet och hållbarheten kommer ofta högt upp på argumenten varför Hope är en byxfavorit. Jag är själv en superaktiv kvinna som behöver ett enkelt sätt känna mej modern, hemma såväl som på resor (då jag alltid packar minimalt). Det är så jag designar våra byxor. Ready to Wear på riktigt, kan man säga.
 
 
Vad blir nästa steg för Hope efter detta vad gäller etablering?
Vi fokuserar på norra Europa och jobbar för en expansion genom både återförsäljare, shop in shops och egna varumärkesbutiker. Det handlar om att söka med ett par års framförhållning för att hitta de rätta samarbetena och butikslägena.
 
 

Text. Fanny Ekstrand
Foto. Hope
 
 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!