Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Hallå där PT-Fia, som släppt sin första bok

PTSofia
Metros träningsexpert Sofia Sjöström kan nu även titulera sig författare. I dagarna kommer hennes bok ”PT-Fias tio i topp” ut i butikerna.
 
Hej Fia, berätta om din bok!
– Det är en bok som jag hoppas ska inspirera till att lägga till hälsa i sitt liv. Inte ta bort, förbjuda eller bli striktare. Jag skriver om det jag upplever är viktigast i begreppet ”hälsa” och där ingår mat, träning och stress. Jag berättar om egna erfarenheter, som hur jag fått ihop livet som hälsoprofil samtidigt som jag blev diagnostiserad med utmattningsdepression och hur relationen till träning kan förändras med tiden.
 
 
Varför finns det ett behov av den här boken?
– För att vi behöver prata mer om helhetshälsa. Hur vi får ihop det utan att bli extrema. Om hälsa som är utan dieter, pekpinnar och som är för vanliga människor med vanliga liv. Många hälsoböcker är ofta väldigt peppiga men visar ingen baksida vilket jag har saknat.
 
 
Lever du som du lär?
– Jag försöker. Det är en ständig balansgång, att ta hand om sin hälsa och känna att det är lagom mycket av alla delar.
 
 
Du är ju Metros träningsexpert, får du många frågor om träning och hälsa av dina läsare?
– Verkligen! Jag märker att det blir mer och mer ängsligt och många upplever att de måste vara ”extrema” för att räcka till. Jag hoppas att vi hittar tillbaka till det sunda förnuftet och att trenden blir något snällare framöver.
 
 
Vilken är den vanligaste frågan du får?
– Det är ”Hur får jag putigare rumpa/mellanrum mellan låren/tightare kropp”, ”Måste jag ta bort kolhydraterna” och ”Jag har matångest/hur får jag bort allt-eller inget tänkte”.

PT-Fias tre råd för att komma igång med träningen:

1. Bygg en träningsrutin som faktiskt blir en naturlig del av din vardag. Utgå från vad som känns realistiskt och fungerar med jobb, vardagsliv, barn, studier, umgänge.
 
2. Skynda långsamt. Du har gjort missen förut och gått ut för hårt. Prova att ta det lugnt och växla upp långsamt.
 
3. Värdesätt det lilla. Träning behöver inte bara vara ett svettigt pass på gymmet. Många skulle må bra av att inse att det är rörelse vi behöver och att det är värdefullt för hälsan.

LÄS PT-FIAS BLOGG HÄR

 
9789173630702
 
 
Text. Annelie Sandberg
 
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!