Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

HÄR ÄR FÖRSTA DESIGNEN PÅ KOLLEKTIONEN AV MARC JACOBS OCH COCA-COLA LIGHT

Som ni kunde läsa om förra veckan står det nu klart att Marc Jacobs är 2013 års Creative Director på Coca-Cola light. I denna kollektion har han inspirerats och sammanfattat de båda stilikonernas chica och lekfulla stil, helt i linje med designerns välkända stil. Den eleganta designen har han hämtat inspirationen av de tre senaste decennierna och därmed valt att hylla karismatiska och starka kvinnor mellan årtalen 1980-2000.

Marc Jacobs egen kommenter om samarbetet; Det är ett enormt privilegium för mig att bli ny Creative Director för Coca-Cola light och sätta min stämpel på kampanjen i samband med 30-årsjubiléet. Coca-Cola light är en ikon… och jag älskar ikoner.”

Under vecka 8 släpps den första burken i kollektionen där man hyllar tre decennier av Coca-Cola light. Och såhär har Marc själv valt att presentera burk för burk, årtal för årtal.

“Jag hjärta 90-talet”, är en dynamisk tolkning av decenniet där tidsandans gränslösa attityder inom mode, musik och konst drabbar samman i ett glamoröst uttryck av femininitet och kaxig attityd. Marcs välkända svalmotiv tillför det romantiska till designen och vi ser även ikoniska 90-talsaccessoarer som den överdimensionerade trilbyhatten och skyhöga stilettklackar.

“Jag hjärta 80-talet”-flaskan ger uttryck för 80-talskvinnans starka framtoning. Marc Jacobs fångar henne i en tidlös klassisk stil med en stark rebellisk underton som också visar designerns kärlek till teatern. Flugan och Broadways starka strålkastare i designen för dessutom tankarna till den spektakulära lanseringen av Coca-Cola light vid Radio City Music Hall i New York, där världens första light-läskedryck gjorde debut 1982.

“Jag hjärta 00-talet” är en lekfull illustration av ett sportigt och coolt decennium med humor, sexighet och energi. Silhuetten är direkt inspirerad av Marc Jacobs modevisning för vår/sommar 2013 och innehåller det välkända polka dot-motiv som har blivit ett signum för hans tidigare kollektioner.  Designens ränder och geometriska mönster väcker en sprudlande ungdomlig glädje till liv och återspeglar den eklektiska blandning av inspirationer som gör 00-talets mode så mångfacetterat.

Kollektionen av Coca-Cola lightburkarna, “Coca-Cola sparkling together with Marc Jacobs”, kommer att finnas i butik i Sverige under våren och sommaren 2013. Först ut är ”jag hjärta 90-talet” och följs snart med ”jag hjärta 80-talet”.

Av. JOANNA FINGAL Foto. COCA-COLA LIGHT

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!