Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

H&Ms kreativa rådgivare om Studio kollektionen

_AG13102
 
 
Inuti Grand Palais på en scen uppbyggd likt första rymdstationen på månen visade H&M igår upp sin femte Studio kollektion i Paris. Något ni säkert redan har läst om här på metromode.se. Men förutom en fin kollektion igår fick vi även träffa H&Ms kreativa rådgivare och en av hjärnorna bakom konceptet, Ann-Sofie Johansson, i en svit på hotell Westin i centrala Paris.
 
 
Hur känns det såhär efteråt?
– Det känns jättebra men också lite tomt. Det känns ju alltid så när man har jobbat så hårt med något så länge. Man bygger upp så höga förväntningar och sedan efteråt så är det som att någon säger ”poff” – så var allt borta. Det blir helt klart en tomhet efteråt, berättar Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M.
 
 
Hur lång tid tar det att skapa en kollektion?
– Kollektionerna växer och blir bara större och större. Förra året visade vi 36 stycken olika looks och nu 45. Men den här gången kände vi även att vi hade en så pass stark kollektion så vi ville verkligen visa upp så många delar som möjligt från den. Och sen är det naturligtvis ännu roligare att visa en lite längre show. Men vi har jobbat med just den här sedan i augusti 2014. Så ungefär sju månader.
 
 
Är ni redan inne på nästa kollektion?
– Ja men det är vi. De överlappar varandra så det är kul. Man är alltid igång.
 
 
Kan du inte berätta lite mer om kollektionen och hur den kom till?
– När vi började prata om kollektionen bestämde vi oss redan i första stadiet att vi ville skapa en lager på lager kollektion. Vi ville att man skulle kunna ha på sig mycket plagg som möjligt på samma gång helt enkelt och att det skulle vara en ganska täckt look.
Sedan ville vi även att den skulle kännas funktionell och lite sportig. Jag gillar egentligen inte orden ”chic” och ”elegant” men vi gillar den stilen och ville att den skulle kännas cool och tidlös samtidigt som den ska andas H&M såklart.
 
 
Vilka är nyckelplaggen?
– Plagget jag tycker känns jätteviktigt är den tighta polotröjan som man sedan kan addera en blus och en stor stickad tröja över för att sedan avsluta med en jacka. Vi ser även mycket kostymer och lösa utsvängda byxor. Så nu är det väl dags en gång för alla att byta ut våra skinny jeans till de vidare varianterna. Sedan är just kontrasterna jätteviktiga där vi har jobbat mycket med ”sparkel” och ”lurex”. Vi gillar när ytorna spelar mot varandra. Det skapar snygga och spännande kontraster.
 
 
Vilket är ditt favoritplagg?
– Jag älskar den orange kostymen som har ett mönster som nästan ser ut som ”flames”. Den tycker jag är fantastisk och jätte häftig. Sedan älskar jag moonboots- och sneakershybrid skorna. De är praktiska, funktionella men samtidigt riktigt coola. Och det gillar man ju.
 
 
Det är tredje gången ni visar upp en kollektion i Paris under modeveckan. Hur viktigt har det varit för H&M som varumärke tror du?
– Jag tycker det är jätteviktigt att vi kan visa vår egen design på vår egen visning och egna catwalk. Det känns även jätteviktigt att vi kan visa och vara i Paris som de andra stora märkena under Fashion Week. Det är ju fantastiskt och jättehäftigt. Vi har ju våra designsamarbeten som vi såklart är jättestolta över men det är även väldigt viktigt för oss att visa att vi också kan skapa vår egen design samt sätta våra egna trender.
 
 

 
 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!