Mode

KANYE WEST GER SIG INTE EFTER KRITIKEN I HÖSTAS – VISAR SAMMA KOLLEKTION UNDER PARIS FASHION WEEK

Förra hösten tog världsstjärnan Kanye West klivet ner från scenen och steget upp på catwalken där han debuterade med sin första klädkollektion under Paris Fashion Week. Han visade en vår/sommar 12 kollektion bestående av tunga plagg i materialen skinn, päls och mocka där detaljer som dragkedjor, pärlbroderi och metall var genomgående detaljer. Visst, kollektionen innehöll några plagg som var snygga och användbara, den innehöll stjärnstatus i form av Kanye själv och hela showen i stort sammanhang var ganska bra men trotts detta fick popstjärnan hård kritik av branschen. Den kallades bland annat en kopia av designmärket Balmain och tidningen The Telegraph’s moderedaktör Lisa Armstrong beskrev visningen som ett klaustrofobiskt sjukhusbesök:

“Kanye Wests debut var som att utsättas för en entimmes långa MRI scanning på sjukhuset – men inte alls lika kul. De oskrivna vita sidorna i Kanyes boken visade sig bli en deprimerande och lämplig metafor för hela det här dumma, uttryckslösa, företaget. Till och med skådespelerskor som själva har blivit designers, Linday Lohan och systrarna Olsen, kämpade för att se engagerade ut”.

Trots den dåliga kritiken som kom förra gången försöker nu Kanye West igen. Om cirka en månad kommer han visa under Paris Fashion Week och WWD rapporterar att han kommer visa upp sin Dw kollektion, japp samma som förra gången, igen och att visningen den här säsongen inte har blivit listad i den officiella “modevecka kalendern” som du hittar HÄR.

Vi vet ju hur det gick första gången för kollektionen och frågan nu är hur stor förändring det kan blir en andra gång, dessutom med samma kollektion. Oavsett kommer det blir intressant och kul att höra hur eftersnacket blir.

Caroline Sandström

Metro Mode Club

SE ALLT