Är du på jakt efter den perfekta stickade tröjan till vintern? Den här tröjan från COS är en riktig bästsäljare och enligt Lysts Index för Q4 2024 är COS det prisvärda minimalistiska varumärket just nu.
Varje kvartal sammanställer den globala modesökmotorn Lyst sitt välkända index, som ger en datadriven inblick i de mest populära varumärkena och plaggen under de senaste månaderna. Analysen är omfattande och baseras på en formel som granskar och filtrerar över åtta miljoner modeartiklar, samtidigt som den tar hänsyn till omnämnanden i sociala medier och olika engagemangsmått i Lyst-appen.
De senaste indexrapporterna har visat att de vanliga toppnamnen fortsatt att dominera listan över de 20 hetaste varumärkena, där Miu Miu, Saint Laurent, Prada och Loewe har behållit sina platser i topp fem. Men denna gång dök en oväntad aktör från high street upp: COS, som ägs av H&M-gruppen, klev för första gången in på listan och landade på plats 17 – strax över Ralph Lauren, Chloé och Toteme. Enligt Lyst ökade efterfrågan på det minimalistiska varumärket med 16 procent under det sista kvartalet av 2024, med särskilt stor framgång för höst/vinter-kollektionen “Atelier” och den 24-delade kapselkollektionen med fotografen Chris Perani.
Lyst kopplar COS framgång också till en specifik produkt, som säkrade femteplatsen på listan över de hetaste produkterna för Q4: en grå kashmir-tröja. Tröjan finns även i beige, svart, mörk khaki och rosa, men det var just den vinterinspirerade grå nyansen som fick sökningarna att skjuta i höjden.
“För vissa kunder är det en kopia av The Rows ögonvattnande dyra kashmir-tröja, men för många fler är det bara en fantastisk och mångsidig tröja som levererar allt det viktiga – premiumkvalitet, tidlös silhuett och ett tillgängligt pris” säger Katy Lubin på Lyst.
COS cashmere-tröja är ett lysande exempel på ett plagg som ser dyrare ut än det faktiskt är!