Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

LAGOM MÖNSTER FÖR ADAMS-RAY

Idag går startskottet för Mercedes Benz Fashion Week i Stockholm. Ett av veckans mest intressanta märken är Lagom, med musikern och konceptkreatören Daniel Adams-Ray i spetsen.

 

I höst är första gången designerduon Daniel Adams-Ray och Joakim Brinck ritar en damkollektion som även den visas upp under modeveckan.

 

– Tidigare damkollektioner stod främst min f.d kollega Nette Sandström bakom. Att designa en damkollektionen kändes nytt, spännande och svinläskigt för oss – men samtidigt jävligt kul. Det har varit en utmaning på alla sätt och vis, säger Daniel Adams-Ray, en av grundarna till ”Lagom”

 

Vårkollektionens inspiration har hämtas från marmorerade golv och ljusreflektionerna i plattorna utanför Daniel och kollegan Joakims, studio.

 

–       Vi sökte inte efter inspirationen, utan idén vilade under våra fötter. Det kändes nästan för enkelt att ha det som utgångspunkt, men samtidigt väldigt fint. Vi brukar alltid inspireras av naturelement, så föreställningen låg ändå i linje med tidigare kollektioner som vi skapat, säger Lagom designern Joakim Brinck.
Lagom grundades 2007 och senast märket visade upp sig under modeveckan var hösten 2010.

 

– Självklart, vill man som designer alltid visa upp sin kollektion, men det finns så många andra aspekter att ta hänsyn till. Första steget är att producera en kommersiell linje och när den är redo måste det finnas tid och kraft för att hinna med och skapa showpieces, musik och styling, ingredienser som alla är avgörande för visningens helhetsuttryck. Anledningen till att vi valde att visa just den här säsongen bottnar nog i att konsumenterna har utvecklat ett större intresse för androgyna plagg jämfört med när vi startade 2007. En kollektiv attitydförändring som nog bidragit till att vi vågar ta steget till att visa upp en damkollektion. Med det sagt så skulle jag inte påstå att hela damkollektionen känns maskulin eller vice versa för den delen, säger Lagoms Daniel Adams-Ray.

 

Märket ”Lagom” är inte alls lagom i måtten, men det är inte av den anledningen märket heter så.

 

– Jag tycker att det är ett intressant begrepp för att det speglar Sverige och då syftar jag inte på mellanmjölk utan ett kontrasternas Sverige i konstant förändring.  Bilden av vad vi tycker är lagom idag kommer inte vara samma bild om 10 år och det är precis den dynamiken jag vill ta fasta på i vårt skapande, säger Lagoms Daniel Adams-Ray.

 

Daniel Adams-Ray är både känd som musiker och designer och har tillsammans med Henrik Jonback och Carl Wikström Ask skapat musiken till visningen som han beskriver som ett framtida massive attack med undertoner av hård 90-tals Hip Hop. Daniel grundade ”Lagom” för fem år sedan och med musiken har han hållit på desto längre, men när vi frågar honom om vad han skulle välja om han var tvungen svarar han:

 

”Jag hade inte valt något utav dom. Jag hade nog valt ett jobb med mer struktur i, Brandman”

 

Av. Caroline Sandström & Petra Tungården Foto. Gustav Hugosson

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!