Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Löparstjärnan Paula Radcliffes bästa träningstips

Paula Radcliffe
Löparstjärnan Paula Radcliffe har världsrekordet i maraton, har vunnit fyra VM-guld och är något av en legendar i löparvärlden. Metros hälsoredaktör PT-Fia träffade henne när hon sprang banan för Nike Womens 10 km i Stockholm.
 
Beskriv banan.
– Den var riktigt fin med många vackra byggnader. Den var lagom utmanande med några stigningar och en bra runda att springa för alla, även nybörjare.
 
Berätta om dina rutiner för löpningen och träningen.
– Jag springer flera gånger i veckan. Det är mitt sätt att hantera stress. Kompletterar med styrketräning och övningar för fötterna. Löpare behöver komma ihåg styrketräningen!
 
Vilka är dina bästa tips för nybörjare?
– Gör inte för mycket på en gång. Du vill behålla motivationen och ha roligt när du tränar. Du behöver inte alls springa en mil på en gång. Det är vettigt att du först har som mål att springa tre kilometer utan att stanna. Var snäll mot dig själv!
 
Hur kan man bäst förbereda sig för ett lopp?
– Träna några gånger i veckan där du bygger upp distansen stegvis. Se till att ha sprungit tävlingsdistansen minst en gång innan du startar så du vet att du klarar det. Kör intervallträning i backe och kom ihåg uppvärmningen.
 
Vilka är de vanligaste misstagen när man börjar löpträna?
– Man gör för mycket på en gång. Kom ihåg att det är helheten som gör att du blir starkare. Det handlar inte bara om träningen utan också om återhämtningen. Kom ihåg styrketräningen och unna dig stretch och massage.
 
Paula Radcliffe
Paula Radcliffes bästa motivationstips
Träna med kärlek
Hitta det du tycker om. Prestationsmål är bra att krydda med men du behöver känna en genuin känsla och kärlek för det du tränar. Tvinga dig inte iväg på sådant du inte gillar utan hitta något du vill göra länge. Jag vill springa tills jag blir gammal för att jag älskar det.
 
Tänk positivt
Fokusera på den positiva känslan du faktiskt får av träningen. Spring och träna för att du på riktigt tycker om det, känn dig riktigt nöjd efteråt, må bättre, bli mindre stressad, sov bättre och få hälsan på köpet. Fokusera på alla positiva känslor som du får av din träning.
 
Lyssna på kroppen
Var snäll och belöna dig själv! Det kan vara allt från att köpa en vacker present till dig själv, unna dig en massage eller resa på semester. Se till att faktiskt lyssna på kroppens signaler och ge den några extra timmars sömn i stället för ett hårt träningspass när det behövs.
 
Så blir du en bättre löpare
• Ät inom 20 minuter efter din träning och se över sömnen för att optimera återhämtningen.
• Investera i bra utrustning. Prova skor som passar dina fötter i en butik med experter.
• Sätt upp mål. Det behöver inte vara prestationsbaserat men hitta ett mål som kan hjälpa dig framåt.
 
 
Av: Sofia Sjöström
Foto: Nike

 
 
Läs mer:
Nike intar Stockholm för en träningsweekend utöver det vanliga
Icona Pop ska peppa på Nike JDI-Weekend

* Det finns fortfarande chans att anmäla sig till helgens Nike Woman´s 10KM Stockholm, klicka här!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!