Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Maria Östblom: ”Mode och hållbarhet måste gå hand i hand”

Hållbarhet har blivit ett självklart ämne att ta hänsyn till när det kommer till allt ifrån vad vi äter, till hur vi lever och vad vi väljer att sätta på oss. Men kan egentligen mode och hållbarhet gå hand i hand och vad bör vi som konsumenter ta hänsyn till innan vi drar kortet på shoppingrundan nästa gång? Vi har tagit ett snack med H&Ms designchef Dam, Maria Östblom och grottat ner oss i ämnet som är på allas läppar just nu – hållbart mode.

Många kanske tänker att hållbart mode och kläder av hållbara material är samma sak men Maria menar att frågan är mycket större än så.

– Vårt ansvar sträcker sig genom hela värdekedjan. Vi ställer höga krav på våra leverantörer exempelvis vad gäller socialt och miljörelaterat arbete, och alla leverantörer måste skriva under vår uppförandekod, Sustainability Commitment.

Men att göra modebranschen grönare än en stor utmaning och ingenting H&M kan göra på egen hand, vilket de är medvetna om.

– Vi samarbetar med många företag runtom i världen för att vi tillsammans ska kunna åstadkomma en förändring.

H&M har tagit fram ett gäng kollektioner med fokus på hållbarhet genom åren. Jag undrar vad skillnaden är mellan en ”vanlig” H&M-kollektion och en hållbar.

– Vi jobbar hållbart i alla led men för att vi ska märka ett plagg med den gröna hang tagen så ska de innehålla minst 50 procent hållbara material. Målet för 2030 är att 100 procent våra produkter ska vara tillverkade av återvunnet material eller komma från andra hållbara källor.

Maria berättar att arbetet med att ta fram en ny kollektion startar lite mer än ett år innan den lanseras i butik, vilket betyder att de redan nu arbetar med våren/sommaren 2020.

– Allt arbete inför en kollektion börjar med att vi hämtar inspiration; vad ligger i tiden, vad känns aktuellt och vilka tendenser ser vi framåt? Rätt snabbt landade vi förra året i den romantiska looken med en bohemisk touch till vår Conscious Collection till exempel.

När den romantiska looken var fastställd jobbades sedan färgskalan i neutrala vita och bruna nyanser fram.

– De blommiga mönstren och de jordnära tonerna kompletterar de feminina detaljerna som man hittar i kollektionen i form av volanger, bara axlar och ballongärmar.

Kollektionen lanseras i samtliga butiker globalt och i alla varuhus runt om i Sverige samt på hm.com och har tillverkats av material som ekologisk bomull, tencel och återvunnen polyester. Jag undrar vilka aspekter H&M ser över inför varje ny kollektion som de lanserar.

– I allt vi gör finns hållbarhetstänket med: i design och inköpsprocessen, vid tillverkningen, hur de transporteras men även i att vi uppmanar våra kunder att lämna tillbaka plagg de inte längre använder till någon av våra butiker i våra Garment Collecting boxar, så att de kan återanvändas och på så sätt knyta kretsloppet för textilier.

Sista frågan är inte den enklaste. Jag undrar om mode och hållbarhet verkligen kan gå hand i hand?

– Absolut. Det måste gå hand i hand. Något annat vore inte möjligt i framtiden.

 

Marias bästa hållbarhetstips:

1. Köp plagg som du gillar, vårda dem väl så att de håller länge

2. Byt plagg med vänner, skänk till välgörenhet eller återvinn dem (till exempel någon av H&Ms butiker) när du inte vill ha kvar dem längre

3. Kolla in H&Ms hållbarhetskoncept Take Care som är en kombination av produkter, guider och tjänster som gemensamt syftar till att möta kundens behov av att uppdatera, reparera och göra om sina plagg.

Foto: Unsplash vänster, H&M höger

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!