Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

Paret bakom Hunkydory: “Att få arbeta med något vi båda älskar är en ynnest”

Ulrika och Christopher Bjercke möttes när de studerade på designskolan Esmod i Paris. Kort därefter grundade paret Hunkydory 1996, för att de kände att den skandinaviska modescenen saknade rum för ett personligt uttryck. I dag är varumärket etablerat över hela världen och en självklar del av vår svenska modescen. 

hunkydory-puff

Vad har ni inspirerats av i nya kollektionen?

– Den här säsongen hade vi många tankar som tillsammans resulterade i många spännande idéer. Huvudstoryn handlar om ett gäng ungdomar som på efterfest hamnar i garderoben hos en excentrisk rockstjärna från 70-talet. Det är i mötet av det ungdomliga och vintageglamouren som det skapas en härlig krock. Vintage militär, viktoriansk spets och lyxiga pälsar mixas på ett modernt sätt med dagens gatu- och jeansmode.

Vilket är ert favoritplagg ur kollektionen?

– Ett plagg som känns väldigt typiskt Hunkydory är säsongens guldbroderade orkesterjacka. Den är elegant och cool på samma gång och kan användas som ett modernt alternativ till den klassiska smokingjackan.

Hur gick det till när ni startade Hunkydory?

– Vi grundade Hunkydory just för att vi kände att den skandinaviska modescenen saknade rum för ett personligt uttryck. Även om utländska kunder identifierar vår stil som väldigt skandinavisk så är vi väldigt måna om det uttrycksfulla och det eklektiska. Vi gillar fortfarande enkelhet och det avslappnade sättet vi skandinaviska kvinnor bär plagg på men vår tjej har aldrig varit någon som vill smälta in i mängden.

Vad tror ni själv ligger bakom er stora framgång?

– Det är stilen och känslan i såväl varumärket som designen. Hunkydorys mix av rockiga element, tillsammans med army inslag och bohemisk lyx i fina kvalitéer är en unik kombination som verkar tilltala många.

Hur ser en vanlig dag ut i ert liv?

– Tyvärr är den inte så glamorös som branschen ofta påstås vara. Vi har ständigt en ny kollektion på gång som skall vara klar, samtidigt som vi jobbar i säsong. Vi ritar, diskuterar strategier, går igenom plaggprover, svarar på mejl och sköter den övriga logistiken hemma.

Vad är det bästa med ert jobb?

– Att få arbeta med något vi båda älskar, det är verkligen en ynnest att få ha sin passion som jobb. Det är något vi rekommenderar alla att göra.

Hur skulle ni beskriva er egen klädstil?

Ulrika: Jag föredrar ganska neutrala färger och väljer materialen med omsorg. Skinn, mocka och sammet är alltid uppskattat, men ofta blir det en enkel klassisk skjorta tillsammans med ett par skinnbyxor och en kashmir tröja.

Hur kompletterar ni varandra i det dagliga arbetet?

– Det är ett gemensamt skapande och gränserna för vem som exakt gör vad är ofta överskridande. Det är nog det som är nyckeln också – att vi hjälps åt och kompletterar varandra hela tiden. Eftersom det är en typ av livsstil att driva det bolaget vi gör är det en fördel att vara ett par.

Vem är bäst modekoll?

– Ulrika har nog bäst koll på trenderna.

När är ni som lyckligast?

– När det råder harmoni mellan jobb, familj och vänner. Det må låta klyschigt och enkelt men i verkligheten är det ofta svårt att finna och bibehålla den rätta balansen.

 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!