Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mode

STORSLAGET HOS HUNKYDORY IDAG

Efter en lång frånvaro under den svenska modeveckan gjorde igår Hunkydory en storslagen comeback – som blev gårdagens stora snackis.

Det senaste året har Hunkydory verkligen tagit för sig och blivit ett omskrivet och hyllat märke både på hemmaplan och över internationella vatten. Märket har fokuserat mer på den yngre målgruppen och har valt att strukturera om i företaget – ett val som gynnat dem enormt. – Vi har ändrat lite på oss och jag antar att det är en del av våran framgång. Det har ju alltid gått rätt bra för ossmen vi har ändrat lite i vår stil. Vi har gått lite mer åt det rockigare hållet istället för att helt och hållet hålla oss till den bohemiska stilen. Däremot tror jag inte vi alltid kommer att se ut precis såhär, säger Hunkydory’s designer och grundare Christopher Bjercke.

Märket har gått från att vara ett renodlat bohemiskt märke till ett mer rockbohemiskt märke och har jämförts med det franska märket Isabel Marant som hyllats som geniet bakom den nonchalanta rockbohemiska stilen.

-Jag tycker det är viktigt att varumärket hela tiden utvecklas och att man testar och provar på nya saker. Det viktigaste är däremot att vår kärna finns kvar, den som vi alltid har haft – och alltid kommer att ha.

Igår bjöd märket på en storslagen show där livebandet Kim Cesarion spelade och supermodeller som Frida Gustavsson och Theres Alexandersson gick som modeller. – Vi tycker det är viktigt att en visning också skall vara en show så därför valde vi att ha ett liveband på scenen som vi själva tycker är riktigt bra. Musiken passar också ihop med kollektionen som följer i samma spår av den rockbohemiska mixen.

Kollektionen var ren magi och vi tycker att fler borde lära sig av Hunkydory  – att det enklaste och simplaste oftast är det allra bästa och mest effektfulla. Den vinröda sammetsbyxan tror vi redan nu har gett ett stort ha begär hos många och sättet den matchades på med en enkel, pärldekorerad topp var enkelheten i sitt ess. Trots att man fick flera influenser av Balmain och Isabel Marant tröttnar vi inte på den rockbohemiska trenden och hoppas att märket fortsätter i samma spår en bra tid framöver.  – Som utgångsläge för den här kollektionen har vi valt att sikta in oss på de starka kvinnorna runt musikerna så som Niko, Anita Palmberg, Hardy Francoise till exempel. Christopher Bjercke beskriver kollektionen med tre ord där han nämner ”rock”, ”bohem” och ”modern” som byggstenarna – något som aldrig kan gå fel.
Missa inte att spana in catwalkbildern från visningen här imon.

Av. CAROLINE SANDSTRÖM

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!