400-årig kyrka återupptäcks- låg gömd under vattnet

Publicerad den 23 oktober 2015 av Metro Mode

I Nezahualcoyotlm reservaret i södra Mexico har en 400-årig kyrka rest sig ur vattnet. Kyrkan har legat under vattnet sedan 1966 men kan återigen ses efter en kraftig torka i området som gjort att vattenytan sjunkit med hela 25 meter.

Kyrkan byggdes av munkar på 1500-talet, men sägs ha stått övergiven sedan 1700-talet då trakten drabbats av pesten. En översvämning i området 1966 ledde till att man byggde en damm kring kyrkan. Kyrkan har sedan dess legat under vattnet bortsett från en en kort tid under 2002.

Foto: AP / David von Blohn

Mer från Metro Mode

  1. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  2. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  3. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1

  4. Pernilla Wahlgrens sommarplaner med Christian Bauer – tar med maken på turnén: ”Det blir mysigt”

  5. Så ser familjerna Wahlgren och Ingrossos släktträd ut 2026

  6. Sommarpratare 2026 - Här är hela listan för Sommar i P1

  7. Pernilla Wahlgren sjuk inför Allsång på Skansen-premiären: ”Jättenojig”