Nöje

Raseri mot Ann Söderlunds smyckesmärke: “Desperat försök att tjäna pengar”

Ann Söderlunds smyckesmärke Hopsie Daisy har hamnat i blåsväder. Många av produkterna tycks nämligen finnas till försäljning på andra håll på nätet – och detta till betydligt lägre priser.

Foto: Instagram @hopsiedaisystyle

Förra sommaren lanserade Ann Söderlund och designern Sofie Breslin sitt nya projekt: smyckesmärket Hopsie Daisy. Söderlund beskrev inledningsvis utbudet som “smycken från min egen design och med utvalda favoriter från vårt smyckessortiment”.

Många tolkade ovanstående text som att produkterna var designade av Söderlund och Breslin själva, men detta visade sig inte stämma i många av fallen.

Läs även: Ann Söderlund sörjde släkting på Instagram – visade sig vara reklam!

Skarpögda konsumenter har lagt märke till att flera av produkterna verkar finnas till försäljning för betydligt lägre summor på sajter som Ali Express, något som Bloggbevakning lyfte i juli i år:

“Jag skulle snarare kalla det för utvalda favoriter från Ali Express eftersom det är därifrån många av smyckena kommer ifrån, och precis som vanligt så har man inte orkat ta egna produktbilder, utan man plockar dem rakt av från den kinesiska portalen och lägger sedan på något av en orimlig prisökning”, skrev Camilla Gervide, som driver Bloggbevakning.

Foto: Hopsie Daisy
Foto: Etsy
Foto: Hopsie Daisy
Foto: Ali Express

“Ingen möjlighet att sälja till lågpris”

Efter kritiken publicerades ett inlägg på Hopsie Daisys Instagram-konto där man tycktes slå ifrån sig ovanstående anklagelser:

Som svar om skriverier och kritik om vår egen och inköpt design väljer vi att förtydliga detta: 

Vi är ett smyckeföretag som har både egendesignade och även inköpt design. Endast när vi hittar någon ny fräsch design som vi gillar och inte kan motstå så köper vi in dessa, vilket vi även upplyser om på vår hemsida. Tyvärr har vi ingen möjlighet att sälja dessa till lågpris då vi har krav på kvaliteten vilket gör inköpspriset högre än lågprisprodukter. Vi köper INTE några produkter från marknadsplatser som några trott/påstått i kommentarsfältet eller mail. Hur dessa sidor kan sälja liknande och vissa fall väldigt lika produkter kan vi bara spekulera i tyvärr. Vi förstår dock att många kunder reagerar på detta och vi tar självklart till oss av kritiken och skall bli tydligare att märka vad som är egen design.

Foto: Hopsie Daisy
Foto: Etsy

“Saknar kreativitet och förtroende”

Hopsie Daisys förtydligande verkar dock inte ha tillfredsställt användarna.

“Men herregud, ni har ju tillochmed tagit bilder direkt från aliexpress istället för att åtminstone anstränga er lite och ta egna. Hundringen kostar 26kr där och ni tar 595kr. Och säg inte att den bara är lik, för ni använder deras bild”, skriver en person i inläggets kommentarsfält.

En annan kommenter lyder: “Så om jag beställer ett smycke från er och motsvarande smycke från ett av lågprisföretagen så kommer jag märka skillnad i kvalitet?”

“Ärligt talat, hur tänkte man när man startade företaget? Om man ens tänkte. Denna sortens företag överlever aldrig i dagens medvetna samhälle där vi inte vill ha smutsigt skit från kina med allt vad det innebär och dessutom behövs förtroende mellan kund och företag. Vi vet nog alla hur dessa dåligt gjorda företag går under snabbt. Typiskt när kända namn gör desperata försök för att tjäna pengar men saknar både kreativitet och förtroende”, skriver en tredje person.

Foto: Instagram @hopsiedaisystyle

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!