Nöje

Årets Matbluff 2021: Arlas Ekologiska mjölk

Arlas ekologiska mjölk har kammat hem “Årets matbluff” för 2021 – tävlingen ingen vill vinna. Det är framförallt marknadsföringen med frasen “Netto noll klimatavtryck” som fått folk att reagera.

Antipriset “Årets matbluff” utses av den ideella konsumentföreningen “Äkta vara” som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet. De arbetar för färre tillsatser och mer råvara i maten och utser i år “Årets matbluff” för sjunde gången .

“Bluffig marknadsföring”

Till Aftonbladet säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, att bluffen är lite annorlunda i år, “eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig.” Under 2021 kom det in totalt 186 nomineringar till antipriset och Arlas ekologiska mjölk blev finalist tillsammans med fem andra varor. Den ekologiska mjölken kammade dock hem antivinsten med stor marginal. Arla fick 6862 av 22 244 röster och alltså mer än 30 procent av rösterna.

Fler företag använder greenwashing

“Att årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser”, säger Björn Bernhardson. Greenwashing är ett uttryck som används när företag använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga genom att de lyfter fram miljövänliga insatser, samtidigt som de fortsätter orsaka miljöförstörande utsläpp på andra håll.

När Arla kommenterar nomineringen menar de att få företag har lika “rena och naturliga” produkter som dem. De poängterar också att det är marknadsföringen som ifrågasätts och säger att de aldrig försökt vilseleda någon och att de ska se över hur de kan tydliggöra kommunikationen kring deras hållbarhetsarbete framöver.

Källa: Afonbladet, Äkta vara

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!