Efter att ha fått in rekordmånga nomineringar till “Årets matbluff” har konsumentföreningen Äkta vara offentliggjort 2024 års vinnare: Alvestaglass och Järnaglass.
Sedan 2015 utser Äkta vara – en konsumentförening som lobbar för mer genuin mat och ärligare produkter – “Årets matbluff”. Förra året utsågs Coop kalvfond till vinnare av antipriset. Denna gång är det glass som rott hem “segern” – närmare bestämt Alvestaglass och Järnaglass.
“Uppenbarligen många som känt sig lurade”
Det som många konsumenter tycks ha reagerat på är att produktionen av glassen flyttats utomlands – något som inte framgår av marknadsföringen. Istället är det många som trott att tillverkningen fortfarande går till som när produkterna lanserades, det vill säga av små och lokala tillverkare i Småland respektive Södermanland.
I ett pressmeddelande förklarar Äkta vara att glassmärkena numera ägs av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB, som fram till för ett par år sedan tillverkade produkterna i en egen fabrik i Växjö. Men den lades ned och produktionen tillföll andra tillverkare – först en i Sverige, sedan en i Litauen innan tillverkningen till slut hamnade i Nederländerna.
“Har man ett ortsnamn eller något som anknyter till ett visst ursprung i namnet, så har man också ett större ansvar för hur det uppfattas av konsumenten”, säger Äkta varas verksamhetsledare och medgrundare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
“Det är uppenbarligen många konsumenter som har känt sig lurade av dessa. De tror att de har köpt en lokal- eller i alla fall svensktillverkad glass, men i själva verket har tillverkningen visat sig vara utlagd på fabriker ute i Europa.”
Årets matbluff 2024 – Resultatet av omröstningen
1. Alvestaglass & Järnaglass: 7 793 röster
2. Mutti Pizza sauce classica: 5 967 röster
3. Gevalia Ebony och Milea m fl: 5 145 röster
4. Ica Pasta tortellini ricotta & spenat: 3 088
5. Axa gold Fruit müsli: 2 359
Så gick omröstningen till
Allmänheten har kunnat nominera produkter till Årets matbluff under hela året. 2024 fick Äkta vara in hela 405 nomineringar, vilket var rekord.
Inför korandet av “vinnaren” tog en jury fram fem finalister. Därefter fick allmänheten rösta fram Årets matbluff, vilket alltså blev Alvestaglass & Järnaglass som fick 7 793 av de totalt 24 352 avlagda rösterna.
Så här lyder motiveringen:
“Vad har ett billigare glassmärke och en premiumvariant gemensamt? Ingen av dem tillverkas i de orter som nämns i namnet, där den småskaliga produktionen en gång startade. I själva verket ägs de båda sedan flera år tillbaka av livsmedelskoncernen Lohilo Foods AB. För ett par år sedan lade Lohilo ner sin egen glassfabrik i Växjö och flyttade produktionen av glassarna utomlands, först till Litauen och senare till Nederländerna. Att så är fallet framgår bara i en liten text på förpackningens baksida. I de reklamtexter om varumärkenas historia, som finns på hemsidor och i sociala medier, nämns det inte alls. ‘Genuint glasshantverk sedan 2008’ står det fortfarande på Järnaglassen, trots att exempelvis mjölken i vaniljglassen har bytts ut mot skummjölk och skummjölkspulver.”
