Bianca Ingrosso vädjar till Konsumentverket – märkte inte ut reklam

Publicerad den 11 april 2025 av Metro Mode

Bianca Ingrosso har återigen slarvat med att reklamidentifiera inlägg på sociala medier. Nu ber hon Konsumentverket att avstå från att utdöma vite, det skriver tidningen Resumé.

Foto: Instagram @biancaingrosso

Det var i februari i år som Konsumentverket inledde en utredning gällande Bianca Ingrossos bristande reklammarkering av innehåll på sociala medier. Det handlar om inlägg som enligt myndigheten borde ha markerats som reklam för Caia Cosmetics och Mino Market (bolag där Ingrosso är delägare).

Svaret: “Inget kommersiellt syfte”

Detta är tredje gången sedan 2021 som myndigheten kritiserar Bianca Ingrosso för bristande reklamidentifiering. Eftersom influencern har begått samma misstag upprepade gånger ska ärendet tas vidare till Konsumentombudsmannen (KO) för en eventuellt rättslig bedömning.

Nu hoppas Ingrosso på att Konsumentverket ska “avstå från att väcka talan om utdömande av vite”, det rapporterar nyhetsbyrån Siren enligt Resumé.

I ett svar till myndigheten hävdar Ingrosso att det inte finns något kommersiellt syfte bakom de inlägg där produkter från Caia Cosmetics och Mino Market förekommer, även om det “ibland [kan] framstå” på det sättet.

Svaret avslutas med en förhoppning om att Konsumentverket “kan tänka sig att denna gång avstå från att väcka talan om utdömande av vite och istället ge BIAB och Bianca Ingrosso en möjlighet att tillsammans och i samråd med dessa båda annonsörer ytterligare förbättra arbetet”.

Mer från Metro Mode

  1. Sommarpratare 2025 - Här är hela listan för Sommar i P1

  2. 5 saker som irriterar svenskarna under flygresan

  3. 7 saker som flygvärdinnor alltid tar med på resan

  4. Att resa solo trendar på TikTok – här är svenskarna som testat

  5. Aperol Spritz - Sommarens godaste och enklaste drink

  6. Varför smakar kaffe annorlunda på flyget?

  7. Flygvärdinnan: Gör detta om väskan väger för mycket