Forskare: Här är orsaken till varför introverta personer är inåtvända
Redan på 1920-talet beskrev psykologen Carl Jung skillnaden mellan introverta och extroverta personligheter. Hans teori handlade om hur vi laddar energi på olika sätt – och nästan hundra år senare är ämnet fortfarande lika fascinerande. Här förklarar vi vad som egentligen skiljer introverta och extroverta åt, och hur dessa olikheter påverkar oss i vardagen.

En av de mest avgörande skillnaderna finns i hjärnans sätt att reagera på signalsubstansen dopamin. Dopamin är en kemikalie som triggar motivation, driver oss att nå mål och belönar oss när vi lyckas. Det kan handla om allt från att tjäna mer pengar, bygga sociala nätverk, attrahera en partner eller ta nästa steg i karriären. När dopaminet flödar blir vi mer alerta, pratsamma och uppmärksamma på vår omgivning.
Forskning visar att dopaminet aktiverar extrovertas belöningssystem betydligt mer än introvertas. Scott Barry Kaufman, vetenskaplig ledare på Imagination Institute, förklarar: ”När en utåtriktad person blir bjuden till en social tillställning får de ofta energi av det, medan den introverta snarare kan känna sig dränerad.”
Men det betyder inte att introverta saknar drivkraft. Författaren Christine Fonseca, som skrivit boken ”Hjälp ditt introverta barn lyckas i en utåtriktad värld”, beskriver att introverta istället styrs mer av en annan signalsubstans – acetylkolin. Den skapar också glädje och välbefinnande, men på ett annat sätt. Till skillnad från dopamin som triggas av yttre belöningar, stimuleras acetylkolin när vi vänder blicken inåt – vid reflektion, kreativitet och stillsamma aktiviteter.
Så om du är introvert gör du helt rätt i att ge dig själv tid för återhämtning, tystnad och eftertanke. Det är inte ett tecken på svaghet, utan snarare bränsle för din hjärna – precis lika viktigt för dig som en festkväll är för din extroverta vän.
Källa: Lifehack.org