Nöje

Därför har Snapchat blivit så populärt bland influencers

Hela 84 % av svenskarna använder sociala medier dagligen. Youtube, Facebook och Instagram är de plattformar som vi använder mest – men nu gör fjärdeplatsinnehavaren Snapchat en kraftansträngning för att öka sin popularitet.

Foto: Instagram @ginemargrethe

Om du spenderar mycket tid på Snapchat har du kanske lagt märke till att plattformen tycks ha blivit alltmer populär bland svenska kändisar under senare tid. Detta beror på att Snapchat satsat stort på att få influencers att dela med sig av innehåll – och för den som nappar finns det höga summor att tjäna.

Nyligen lanserade Snapchat kampanjen “Find Your Favorites on Snapchat” för att sätta ljus på möjligheten att använda plattformen för att nå ut till en bred publik.

Varje dag sker nära 15 miljarder interaktioner mellan kreatörer och fans. Snapchat rapporterar att antalet kreatörer som publicerar innehåll ökade med cirka 50 procent under tredje kvartalet 2024 jämfört med föregående år och tiden som spenderas på att titta på innehåll har ökat med 25 procent.

“Många anser att de kan tjäna mer på Snapchat”

För Dagens industri berättar försäljningschefen Per Christian Strand Teslo vad det är som gör Snapchat så attraktivt för influerare: de får en del av intäkterna från de annonser som visas mellan deras innehåll.

”Många anser att de kan tjäna mer pengar på Snapchat än hos andra plattformar, och vi är väldigt aktiva med att gå ut med fördelarna. Tack vare betalningsmodellen kan influencers välja bort samarbeten som inte känns autentiska, och fokusera på att visa upp livet bakom kulisserna”, säger han.

Han tillägger att målet är att Snapchat ska bli en “naturlig partner till annonsörer”:

”På lång sikt handlar det om att få den positionen hos annonsörerna som vi förtjänar.”

Tjänar 90 000 i månaden

För att kunna tjäna pengar med hjälp av Snapchat krävs att man har ett verifierat konto som en så kallad Snap star. Till detta behövs en profil med minst 50 000 prenumeranter och över 25 miljoner visningar eller 12 000 timmars visningstid på sin offentliga profil under de senaste 28 dagarna.

En av de som uppfyller kraven med råge är influencern Lisa Borg. 2023 gick hon ut i Aftonbladet och berättade att hon drog in 90 000 i månaden endast genom Snapchat:

“Det finns ingen annan sociala medier-app som ger så mycket pengar. Om jag lägger upp 50 snaps per dag, vilket jag brukar göra, och varje snap är tio sekunder så kan det vara att jag sitter och pratar i en minut. Då blir det sex snaps. Då tjänar jag ungefär 3 500 kronor, vilket är ungefär 90 000 i månaden. Så det är väldigt, väldigt mycket för väldigt lite innehåll”, sa hon då.

Här är svenskarna som gör succé på Snapchat

Här är de influerare som enligt Aftonbladet och Di är bland Sveriges största Snapchat-profiler (utan inbördes ordning):

  • Hanna Schönberg, influencer och grundare av klädmärket Arakii
  • Kevin Bang, influencer
  • Lisa Borg, influencer
  • Ludde Blomqvist, träningsprofil
  • Lovisa Worge, influencer och medgrundare till smyckesmärket ANI jewels
  • Tilda Törnqvist, Tiktok-profil
  • Tilde Kindahl, influencer
  • Marcus Dubois, Youtuber
  • Winsent Wikman, Tiktok-profil
  • Emil Stegfeldt, Youtuber och skidåkare
  • Daria Garipova, Tiktok-profil
  • Alicia Lauterbach, influencer

Så många svenskar använder Snapchat

Visste du att en fjärdedel av Sveriges befolkning använder Snapchat varje dag?

Enligt Svenskarna och internet har nästan 4 av 10 svenskar använt Snapchat under det senaste året. Omkring 3 av 10 svenskar använder Snapchat varje vecka, och en fjärdedel är dagliga användare.

Allra populärast är Snapchat bland 00-talisterna: fler än 7 av 10 använder plattformen dagligen.

Användningen av Snapchat har varken ökat eller minskat väsentligt under åren 2021–2024. Detta gäller den totala årsanvändningen såväl som den mer frekventa användningen veckovis eller dagligen.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!