Därför ska du alltid borsta bort snö från biltaket
Att borsta bort snö från biltaket och skrapa rutorna är inte bara viktigt för din och andra trafikanters säkerhet – det gör också att du slipper riskera saftiga böter.

Vintern håller vårt avlånga land i ett obarmhärtigt grepp och många börjar dagen med att skrapa frost från bilrutorna. Men visste du att slarv med detta kan resultera i både böter och förlust av körkortet?
“Många är lata”
Trafikpolisen David Tegnér berättar för TV4 Nyheterna att snö och frost på bilen kan utgöra en allvarlig trafikfara.
“Många är lata och tänker att ‘jag har inte lagt snön på bilen, så varför ska jag ta bort den?’. Men både för din egen och andras säkerhet är det viktigt att göra det”, säger han.
Den som kör med för mycket snö på biltaket – en bedömning som görs från fall till fall – riskerar böter som vanligtvis landar på 1 500 kronor. I allvarligare fall kan körkortet dras in:
“Har det funnits fara för dig eller andra trafikanter, då kommer jag att rapportera dig för vårdslöshet i trafik och ta ditt körkort”, säger Tegnér.
Förutom att skrapa rutorna ordentligt och sopa bort snö från biltaket ska både registreringsskylten och bilen lyktor vara fria från snö.