Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Dove möttes av kritikstorm efter rasistiskt reklaminlägg – ber nu om ursäkt

Dove publicerade ett reklaminlägg på Facebook där en mörkhyad kvinna förvandlades till en vit kvinna efter att hon använt en kroppskräm. Hudvårdsföretaget möttes av en massiv kritikstorm vilket ledde till att videon togs bort.

dove-kritikstormFoto: NayTheMua Facebook

Videon är nu är borttagen men skärmdumpar cirkulerar fortfarande runt på sociala medier. Dove har nu bett om ursäkt för deras reklam på Facebook som visar en mörkhyad kvinna som tar av sig sin tröja efter att ha använt en kroppskräm – därefter är det en vit kvinna som dyker upp i videon. Reklamen möttes av mängder med ifrågasättande kommentarer och företaget anklagas för rasistisk marknadsföring.

Nu har företaget bett om ursäkt på Twitter och Facebook: “En bild vi nyligen postade på Facebook missade att representera färgade kvinnor med eftertänksamhet. Vi ångrar djupt förolämpningen den orsakade.”

Hiphop-artisten Lecrae twittrade detta efter att ha sett reklamen:


Även amerikanska filmproducenten Tariq Nasheed med ett stort Twitter-konto gjorde ett inlägg för att uppmärksamma reklamen:

Det är inte första gången Dove hamnar i blåsväder på grund av rasistiska inslag i deras reklamer. För två år sedan lanserades en “Summer Glow”-kräm som marknadsfördes som “normal till mörk” hy. 2011 uppmärksammades en annan reklam för en duschkräm, där en mörkhyad kvinna föreställdes som före-bild och en vit kvinna som efter-bild efter att ha använt krämen.

Foto: Dove

Vi hoppas innerligt på att vi slipper se sådana här reklamer i framtiden!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!