Forskare: Att ha hunden på jobbet får oss att må bättre!

Publicerad den 7 november 2020 av Metro Mode

Är du hundälskare och har extra svårt att lämna din vovve när du ska gå till jobbet? Nu kanske du inte behöver det! Nu visar forskning nämligen att hundar på jobbet får oss att må bättre!

Foto: Instagram @pennysdogspa/@biancaingrosso

Är du en av dem som gärna tar med hunden till arbetsplatsen? Då har du forskningen på din sida! I en amerikansk studie deltog 550 personer som man delade in i tre olika grupper – personer som inte hade någon hund, de som lämnade hunden hemma och de som tog med sig hunden till jobbet. Forskarna mätte därefter de anställdas stressnivåer genom att göra salivprover. Studiens resultat visade att stressen reducerades hos hundägarna, men också hos arbetskamraterna som var i hundens närvaro under arbetstid. Trivseln ökade också på jobbet!

Så nu är väl alla övertygande att vi i fortsättningen tar med hundarna till jobbet? (ja, i alla fall om vi får bestämma…)

Källa: SvD Perfect Guide

 

Mer från Metro Mode

  1. Pappans toalettbesök med döttrarna blev viralt – nu får kritiken konsekvenser

  2. Forskare: Rött hår blir allt vanligare – kan bero på naturligt urval

  3. Här är bästa vaniljglassen i butik – testvinnaren får toppbetyg

  4. Barbra Streisands fina hälsning till gravida Anne Hathaway

  5. Sju blommor att lägga under kudden i midsommar - enligt dejtingexperten

  6. Perla Malmberg öppnar upp om överdosen

  7. Let's Dance 2026 – alla deltagare som är klara hittills