Nöje

Frankrike vill göra snabbmode dyrare – för miljöns skull

Frankrike kan komma att införa straffavgifter för fast fashion, något som man hoppas ska gynna både miljön och landets egna klädföretag. “Man ser de här företagen som riktiga miljöbovar”, säger utrikesreporter Jennifer Paterson i Efter fem.

Foto: Unsplash

Att ta från fast fashion-företag och ge till klädföretag som fokuserar på hållbarhet låter kanske som en utopi, men det är precis detta som franska politiker vill göra genom en ny lag.

Vill införa straffavgift för fast fashion

I lagförslaget – som förväntas röstas igenom av senaten efter att ha fått enhälligt bifall i nationalförsamlingen – ingår en rad åtgärder: bland annat vill man införa en miljöskatt på lågpriskläder, förbjuda reklam för billiga textilier, och göra det obligatoriskt för producenter att informera konsumenterna om plaggens miljöpåverkan.

Ett av de företag som kommer drabbas av de nya åtgärderna är Shein. Den kinesiska klädjätten står för 20% av världens klädhandel och är ett exempel på ett “ultra fashion”-företag, det vill säga ett företag som producerar extremt stora volymer kläder i snabb takt, allt till låga priser som tilltalar konsumenter.

Efter fems utrikesreporter i Frankrike, Jennifer Paterson, förklarar hur den föreslagna straffavgiften kommer fungera i praktiken:

“Tanken är att den ska läggas på alla plagg som säljs från de här fast fashion-märkena, där framförallt Shein är ett av de märken som man riktar in sig på. Så en tröja som tidigare kostade fem euro, till exempel, kommer från och med 2025 få ett påslag på ytterligare fem euro, så att priset helt enkelt fördubblas. Sen kommer man öka påslaget med ungefär en euro per år fram till att det totalt kommer vara max tio euros påslag per sålt plagg.”

Paterson förklarar att de pengar som staten får in genom straffavgifterna kommer att delas ut som bonusar till andra klädföretag som har “betydligt bättre fokus när det gäller hållbarhet och miljö” – något som i slutändan skulle kunna leda till att de mer hållbara plaggen blir billigare än de som faller i kategorin snabbmode.

Enligt Paterson hoppas man att åtgärderna ska locka konsumenterna att välja kläder tillverkade i Frankrike istället för utomlands – men den främsta orsaken är att man vill slå ett slag för miljön:

“Man ser de här företagen som riktiga miljöbovar och man pratar ju om att textilindustrin i stort står för tio procent av all världens koldioxidutsläpp, så det här är ett sätt att komma åt just miljöaspekten.”

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!