Nöje

Fredrik Skavlan om bluffannonserna på Facebook: “Otroligt sorgligt”

På Facebook är det numera vanligt med så kallade bluffannonser där bedragare använder sig av svenska kändisars ansikten för att inge förtroende. Men istället för att ta bort avslöjade bluffannonser låter techjätten dem stå kvar i 90 % av fallen.

Foto: TV4

Nyligen granskade TV4:s Kalla fakta 200 av de bluffannonser som är vanligt förekommande på Facebook. Enligt kartläggningen får annonserna – som ofta innehåller löften om snabba pengar genom diverse investeringar – stå kvar nio gånger av tio, trots att de avslöjats som bluffar.

Felix Herngren: “Folk drabbas otroligt hårt”

Det är inte ovanligt att bedragarna använder sig av kända svenskars namn för att skapa intresse och ge annonserna trovärdighet. Felix Herngren och Fredrik Skavlan är två av de tv-profiler som har blivit utsatta för just detta, något som de berättar om i Efter fem.

“Jag känner att Facebook måste bestämma sig för om de är ett offer för detta eller om de bedriver business på det”, säger Skavlan. “För [annonserna] är en del av reklamen på Facebook som är en del av deras ekonomiska modell.”

Skavlan och Herngren menar att de enskilda annonser som de anmäler oftast tas bort – men att de snabbt ersätts av nya annonser. Herngren är dessutom kritiskt inställd till Facebooks betygelser om att de inte kan sålla ut bluffannonserna med hjälp av AI.

“Folk drabbas otroligt hårt av det här”, berättar han. “Det är folk som litar på oss som kända människor som luras på hela sina besparingar, ibland miljontals kronor. Jag tycker att det är otroligt att [Facebook] inte gör mer för att stoppa det här.”

Skavlan instämmer:

“Det var en kvinna som hade sett en annons med mig och hon hade lagt tre miljoner kronor på det här. De pengarna ser du aldrig igen, och det var hennes besparingar. Det var så otroligt sorgligt.”

Jenny Strömstedt: “Blir upprörd”

Programledaren Jenny Strömstedt är en annan av de kändisar som figurerar i bluffannonser på plattformen. Hon blir ibland kontaktad av personer som vill veta mer om annonserna, något som hon berättar om i ett klipp på TV4:s hemsida.

Foto: TV4

“Många kanske har en utsatt situation, det är dystert läge i ekonomin just nu och varför skulle man då inte satsa 2 500 kronor – som är ingångssumman i det här fallet – på att kanske tjäna lite mer pengar?”, säger hon och fortsätter:

“Jag förstår att man gör det men jag blir upprörd över att de här annonserna bara ligger kvar och ligger kvar. Ingenting händer!”

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!