Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Game of Thrones-kostymören Linea Stenfors: “Kvinnorna har blivit mer kraftfulla under seriens gång”

Världens populäraste tv-serie går mot sitt slut och åtta säsonger av storslagna maktkamper, drama, komplexa relationer, kärlek och sorg kulminerar snart i det allra sista avsnittet av världens just nu mest populära tv-serie. Kostymören Linea Stenfors har jobbat med produktionen i 6,5 år och för Metro Mode berättar hon om det minutiösa arbetet bakom de världskända kostymerna.

Foto: TT

I Linea Stenfors roll som avdelningschef för kostymeffekter har hon haft sin bas i Belfast i Nordirland – men världen som arbetsplats – då hon rest runt för att etablera kostymerna under de olika inspelningarna. Jag får en pratstund med Linea efter det femte avsnittet i den åttonde och sista säsongen och hon medger att det känns vemodigt just nu.

– När jag åkte hem förra året från de sista inspelningarna i Belfast så fanns det ändå någonting kvar att se fram emot. Nu känns det jättetråkigt att det bara är ett avsnitt kvar och jag tror att hela teamet känner likadant. Det är fantastiskt duktiga individer, de har blivit som en familj för mig, säger Linea, som handplockades direkt efter filmutbildningen på London College of Fashion för att arbeta med Game of Thrones. Hon är dessutom den enda svensken som jobbat med produktionen.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Excited about the final episode, but also melancholic in the same time. It has been such a big part of my life and literally everything changed in my life with the game of thrones journey. When I left Stockholm 2009 as a 23 year old full of excitement I had no idea that 10 years later I would be back in Stockholm with all of this experience in my core. Like a butterfly growing everyday. I cherish every second that I have lived this dream. And the life of Game of thrones will always be part of my foundation. Tomorrow we say goodbye to this chapter and hello to what’s next. I am so full of love and sparkle for life and all it has to offer ⭐️ . . #fashiontextiles #woventextiles #textilearts #designtextile #textilestudio #costume #costumedesign #fur #costumer #costumeeffects #furrier #costumemaker #traditionalcostume #cosplaycostume #costumeplay #costumemaking #fashion #instafashion #fashionista #couture #fashiongram #gameofthrones #gameofthronesfamily #gameofthronesmemes #gameofthroneshbo #gameofthronesfan #gameofthronesseason7 #gameofthronesseason8 #lineastenfors #iamthetailorofdragonstone Photo: @estoneforce

Ett inlägg delat av Linea Stenfors (@lineastenfors)

Serien har hyllats för allt från manus, scenuppbyggnad, skådespelarinsatser – och inte minst den påkostade kostymen. Kostymteamets arbete har fascinerat fansen från första början då det märks hur mycket arbete och tanke som ligger bakom materialvalen och silhuetterna. Och det är ingen slump att vissa karaktär har bytt utseende under seriens gång.

– Jag blev så imponerad när jag förstod att den tydliga linjen och utvecklingen för varje karaktär, från början till sista avsnittet, sattes redan från start, säger Linea som anslöt till produktionen inför den tredje säsongen.

Det roligaste och viktigaste i processen är förmågan att kunna grotta ner sig ordentligt.

Lineas roll i sitt arbete är att ta fram nya innovativa material och komma på speciallösningar på kostymer som ligger utanför ramen för klassiskt skrädderi. Linea arbetar efter en vision eller skiss från kostymtecknaren som hon sedan förverkligar till ett material eller plagg.

– Då kommer min specialisering till nytta. Jag skapar texturer baserat på en ursprungsidé och det kräver mycket research och kreativitet i och med att materialen oftast ännu inte finns. Det roligaste och viktigaste i processen är förmågan att kunna grotta ner sig ordentligt. Jag funderar på vad materialet skulle kunna komma från och börjar därefter att utforska olika tillvägagångssätt.

Linea beskriver hur hon ofta utgår från ett nyckelord, djur eller en plats som får ligga till grund för skapandet. Hon har bland annat tagit fram lösningar till kostymer för huvudkaraktär som Jon Snow, Ygritte, Tormund, Dothrakiarmén – och Daenerys “Dany” Targaryen. Och det är just en av drakmoderns kostymer som har stuckit ut lite extra.

– Danys vita kappa i slutet av säsong sju fick mycket publicitet. Där är jag väldigt nöjd med min insats, det blev väldigt lyckat!

Kvinnorna har blivit starkare för varje säsong

Daenerys är en av de kvinnliga karaktärer som har genomgått störst förändring, vilket blir tydligt inte minst under det näst sista avsnittet då hon låter sin skoningslösa sida ta överhanden. Linea håller med om bilden av att kvinnorna i början av serien gestaltades som väldigt svaga, på ett ytterst förnärmande sätt, men att de under seriens gång reser sig. Det syns också tydligt i kostymerna då det generellt har blivit mindre avklätt och mer kraftfulla silhuetter och detaljer som präglar många av de kvinnliga huvudkaraktärernas kläder.

– I en serie- eller filmproduktion spelar smink, hår och kostym en enormt viktig roll i gestaltningen. Det ger också stora möjligheter för vad som ska förmedlas, säger Linea som nu har gått vidare till andra uppdrag.

Jag är så tacksam över att ha gjort den här resan.

Just nu är Lineas textileffekter en del av en kommande (än så länge hemlig) brittisk Netflix-produktion. Hon pendlar mellan London och Stockholm, där hon jobbar som föreståndare på kostymservice på Kungliga Operan. Linea älskar sina nya uppdrag men åren med Game of Thrones kommer alltid att ha en särskild plats.

– Jag är så tacksam över att ha gjort den här resan. Serien är ett fenomen! En rolig grej som jag aldrig stött på i något annat jobb är att det till och med har gjorts leksaker av karaktärerna som har på sig kostymer jag i grunden skapat. Man ser varje litet stygn jag sytt och det känns väldigt speciellt, säger Linea.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!