Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

GRÖNT storsatsar i Sverige – med lättillgängliga växtbaserade alternativ

Nu lanserar GRÖNT i Sverige för att möta den ökande efterfrågan på växtbaserad mat. Företaget vill underlätta för svenskar att minska vardagens köttkonsumtion genom att erbjuda färdiga växtbaserade måltider.

De fyra första produkterna som når frysdiskarna är en lasagne, chili non carne, tikka masala och grön curry. Du hittar sortimentet på 7-Eleven, Pressbyrån och Convini.

Svenskarna står i framkant

Svenskarna står i framkant när det gäller omställningen till grönare kost. Mer än varannan svensk äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. För att möta den ökade efterfrågan av färdiglagad växtbaserad mat lanserar nu GRÖNT i Sverige. Bakom varumärket står koncernen Tasteful Foods som vill bidra till att driva utvecklingen framåt.

Smakrika alternativa proteintyper

I samarbete med ett team gourmetkockar har Tasteful Foods ägnat ett år åt att utveckla rätterna. “Vi vill erbjuda ett produktsortiment som skiljer sig från konkurrenterna på den svenska marknaden när det kommer till smak, konsistens och prispunkt. Det som varit framgångsrikt i Danmark och Norge är smakrika, alternativa proteintyper som är ‘best-in-class’ i kombination med populära måltider, till exempel en god lasagne”, säger Anders P. Christensen, grundare av Tasteful Foods.

Produktförpackningarna är gjorda av återvunna flaskor och plastförpackningar och är tillverkade av företaget Faerch, som 2020 vann priset Plastprisen för sin innovativa lösning. Plastprisen är en årlig utmärkelse som tilldelas en aktör inom danska plastbranschen som stått för extraordinära prestationer.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!