Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Experter: Gwyneth Paltrow sprider desinformation om långtidscovid

Den senaste tiden har det börjat pratas mer om de mer långsiktiga effekterna av corona och långtidscovid har blivit ett nytt begrepp vi tagit in i vår vokabulär. En av de som vill kaptialisera på det är Gwyneth Paltrow, som nu kritiseras av medicinska experter som menar att hon sprider desinformation på ämnet.

Foto @gwynethpaltrow

Nyligen postades en artikel på Gwyneth Paltrows livstilssajt Goop, där hon berättar att hon hade covid-19 tidigt under pandemin och fortfarande lider av extrem trötthet samt hjärntrötthet. Hon skriver att för att bli av med problemen kontaktade hon en läkare, som rekommenderade en keto- och växtbaserad diet, något hon kallar för “intuitiv fasta”. Som av en händelse har han skrivit en bok om intuitiv fasta, en bok som dessutom just Gwyneth Paltrow har skrivit förordet till.

Döms ut av experterna

Påståendet om att kosten, som bland annat innebär ett lågt kaloriintag, kan hjälpa mot långtidseffekterna av covid-19 har kritiserats från många håll, inte minst den medicinske chefen för engelska vårdsystemet NHS, Stephen Powis, som beskriver det som desinformation:

– De senaste dagarna har jag sett att Gwyneth Paltrow tråkigt nog lider av långtidseffekterna av covid. Vi önskar henne allt väl men några av de lösningar som hon rekommenderar är inte sådana vi på NHS skulle ställa oss bakom, säger han enligt DN.

Inte första gången Gwyneth Paltrow kritiseras

Gwyneth Paltrows startade Goop 2008, och både hon och sajten har varit i blåsväder flera gånger sedan dess. Bland annat uppmanade man kvinnor att stoppa upp jadeägg (som man givetvis kunde köpa på sajten) i underlivet för att bland annat öka orgasmer, stärka musklerna och “öka femininitet generellt” – påståenden som kostade företaget 145 000 dollar i böter samt ett beslut om att de skulle återbetala alla som hade köpt äggen, enligt Vanity Fair.

Även här på Metro Mode har vi skrivit om 9 andra otippade produkter i Goops webbshop; vad sägs om ett ljus som ska dofta som Gwyneths vagina, eller varför inte ett halsband med en vibrator? En sak vi kan säga är i alla fall att hon är bra på att marknadsföra sin sajt, även om vi inte är övertygade om att all publicitet är bra publicitet i just det här fallet.

Läs också: Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu munskydd – så här använder du dem

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!