Nöje

Intimissimi-anställda vädjar till Bianca Ingrosso: “Försök känna med oss”

För några veckor sedan avslöjade Aftonbladet att det råder undermåliga arbetsförhållanden i Intimissimis svenska butiker. Nu vädjar anställda om hjälp från Bianca Ingrosso, som är svensk ambassadör för det italienska underklädesföretaget.

Foto: Unsplash

Det var i början av maj som tretton anställda och tidigare anställda på Intimissimi gick ut i Aftonbladets och Viafrees program 200 sekunder för att berätta om de arbetsförhållanden som råder i varumärkets svenska butiker.

Anställda på Intimissimi: “Vi kämpar och sliter”

I programmet hävdar de anställda att Intimissimi – en del av det multinationella underklädesföretaget Calzedonia Group – “utnyttjar” sin personal. De vittnar om täta utskällningar, obetald övertid, uteblivna bonusar, mobbning och kameraövervakning.

“Det är den vidrigaste arbetsplatsen jag varit på”, säger en person till Aftonbladet.

Nu har anställda på företaget skrivit ett öppet brev till Bianca Ingrosso, som är Intimissimis svenska ambassadör och affischnamn.

“Jag känner inte dig, Bianca, och du känner inte oss som jobbar på Intimissimi. Men kan du snälla försöka känna med oss? Jag tror att du kan det. För vi är nog inte så olika dig trots allt”, skriver en av dem. “Vi kämpar och sliter men skillnaden ligger i att vi inte får något för det.”

Bianca Ingrosso: “Har ställt krav”

I en replik i Aftonbladet skriver Bianca Ingrosso att Intimissimi har betygat henne att de arbetar “aktivt” för förändring:

“Vi har en tät dialog med [Intimissimi] och av den informationen vi har fått så är förändring någonting som dem jobbar aktivt med just nu”, skriver hon.

Foto: Instagram @biancaingrosso

Samtidigt påpekar Bianca att hon varken är “delägare, partner, vd eller anställd på Intimissimi”.

“Men jag förstår mitt ansvar som ambassadör och jag och mitt team gör det vi kan just nu. Förstår att ni vill ha publicitet och därför väljer att fokusera detta på mig och från vårt håll bakom kulisserna så sker en seriös och professionell dialog med kunden i fråga. Där krav på actions har ställts och kunden är i process att aktivera”, avslutar hon.

Foto: Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!