Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Katrin Zytomierska marknadsförde fiskolja med corona-argument – har anmälts över 120 gånger

I helgen valde Katrin Zytomierska att marknadsföra ett av hennes företag Clean Eatings nya produkter genom att påstå att det är extra viktigt att boosta sitt immunförsvar nu i corona-tider, något som har upprört många. 

Foto: Konsumentverket, Instagram @katrinzytomierska

Det var i lördags som Katrin Zytomierska publicerade ett inlägg på sitt Instagram-konto om en ny produkt från företag Clean Eating:

– Det är en sjuk slump att vår omega-3 olja kommer nu, jag är så otroligt tacksam för det! Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar, skriver hon bland annat i inlägget.

Hon skriver också att den kan fungera som ett skydd:

– Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån. Den är dyr, men den är det för att den måste vara det. Det är väl investerade pengar i er hälsa.

Som många andra företag som har använt sig av oron för corona har även Katrin Zytomierska mötts av stark kritik. “Det går inte att boosta immunförsvaret för Coronavirus med kosttillskott. Enda säkra sättet att boosta immunförsvaret är att klara en sjukdom eller att vaccinera sig mot sjukdomen. Tråkigt att du försöker göra business på människors oro.” skriver en person på Instagram. En annan skriver. “En i mängden men ju fler som säger det. Väldigt lågt och otroligt skamlöst att försöka profitera på den masshysterin som råder. Hoppas du blir anmäld” – en kommentar som Katrin Zytomierzka bevsarar med: “anmäld?”.

Närmare bestämt 124 gånger, i skrivande stund. Hos Konsumentverket har det under de senaste dagarna gjorts så många anmälningar av företaget Clean Eating för vilseledande marknadsföring. Själv håller Katrin Zytomierska inte med om kritiken.

– Jag kommunicerade det här för fem dagar sedan, när Sverige befann sig i ett helt annat läge och vid den tidpunkten var det inte en enda människa som reagerade negativt på mitt reklaminlägg, utan det har kommit i efterhand då människor har börjat få panik. Jag kommunicerar inte att jag har kommit med någon mirakelolja mot corona, utan skriver ett inlägg till mina följare om att det är viktigt att boosta sitt immunförsvar, här kommer jag med en grym olja. Välj om ni vill köpa den, har hon sagt till Aftonbladet.

Här kan du anmäla ett företag till Konsumentverket om du till exempel anser att de har felaktig och missvisande marknadsföring, oskäliga avtalsvillkor eller olämpliga säljmetoder. 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!