Nöje

Långt ifrån alla svenska influencers äger sina bolag – se listan här

Svenska influencers agerar ansiktet utåt åt bolag som omsätter miljontals kronor årligen. Men långtifrån alla är majoritetsägare i de bolag de gör reklam för, enligt en ny kartläggning som Resumé gjort.

Foto: Instagram @petratungarden/@matildadjerf

I Resumés kartläggning av 20 varumärken som marknadsförs med hjälp av influencers framkommer det att några av Sveriges största influencers endast äger en liten del av de bolag som de är med och marknadsför.

Enligt tidningen är endast 38 procent majoritetsägare i de bolag som de är förknippade med, och den genomsnittliga ägarandelen ligger strax under 40 procent. 

Ovanstående kan bero på flera saker. Michaela Forni grundade till exempel sitt bolag tillsammans med sin make Damon Foroozesh och bror Timothy Forni, så det är naturligt att hon inte är majoritetsägare. Andra har minskat sin ägarandel genom att sälja sina aktier, som Bianca Ingrosso har gjort med bolaget Caia Cosmetics.

Här är Breakits urval av Resumés fynd!

Bolagen där influencers har störst ägande: 

Katrin Zytomierska /Clean Eating: 100 procent
Omsättning: 17,8 miljoner (2021)
Resultat: –500.000 (2021)

Petra Tungården /Adoore: 95 procent
Omsättning: 68,2 miljoner (2021/2022)
Resultat: 11,2 miljoner (2021/2022)

Lisa Olsson /Nootka: 85 procent
Omsättning: 2,4 miljoner (2021)
Resultat: 388.000 (2021)

Linn Herbertsson /Organista: 76,4 procent
Omsättning: 2,8 miljoner (2021)
Resultat: –0,5 miljoner (2021)

Matilda Djerf /Djerf Avenue: 72 procent 
Omsättning: 350 miljoner (preliminära siffror 2022)
Resultat: Inte kommunicerat för 2022

Bolagen där influencers har minst ägande: 

Frida Fahrman /Seaquelle: 0 procent
Omsättning: 1,8 miljoner (2021)
Resultat: -800.000 (2021)

Sofi Fahrman /Seaquelle: 5 procent
Se ovan.

Lovisa Worge /Ani Jewels: 11 procent
Omsättning: Strax under 20 miljoner (2022)
Resultat: 4,6 miljoner (2022)

Hugo Rosas /Clean: 13,4 procent
Omsättning: 99,1 miljoner (2021)
Resultat: -13,6 miljoner (2021)

Michaela Forni (Baby Journey): 16,8 procent
Omsättning: 6,8 miljoner (2021)
Resultat: 2,1 miljoner (2021)

Foto: Instagram @petratungarden/@matildadjerf

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!