Magdalena Andersson har valts till statsminister - igen

Publicerad den 29 november 2021 av Metro Mode

Nyheten om att Magdalena Andersson valdes till statsminister för att sedan avgå igen samma dag skapade rubriker världen över förra veckan. Nu har hon åter valts till statsminister.

Foto: Instagram @socialdemokraternase @magdalenaandersson

När Magdalena Andersson valdes till statsminister förra veckan var det många som jublade över att Sverige fått sin första kvinnliga statsminister. Men firandet kom av sig något då Andersson avgick endast sju timmar senare.

Idag har Magdalena Andersson dock åter valts till statsminister. Socialdemokraterna kan nu bilda en enpartiregering och väntas presentera sin ministerlista imorgon.

Därför avgick Andersson förra veckan

Andersson kommer att regera med den budget som röstades fram förra veckan och som lagts fram av M, KD och SD. Det var just detta som ledde till att Miljöpartiet lämnade regeringen, vilket resulterade i att Andersson avgick.

Miljöpartiet hade nämligen redan tidigare sagt att de vägrar att regera på en budget som SD varit med att ta fram – ett löfte som de höll när budgeten röstades igenom förra veckan.

Källor:

Expressen, Aftonbladet

Mer från Metro Mode

  1. Jonas Bonnier avslöjar 20 år gammal hemlighet i Sommar i P1

  2. Brooklyn Beckham rasar efter David Beckhams fars dag-inlägg

  3. Ciara Janson om livet efter uppbrottet från Måns Zelmerlöw: ”Byggt upp allt från grunden”

  4. Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"

  5. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  6. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  7. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1