Nöje

Matilda Djerf svarar på kritiken efter anklagelser om mobbning

Efter att flera anställda gått ut och larmat om missförhållanden på Matilda Djerfs klädföretag Djerf Avenue, går influeraren nu ut och kommenterar anklagelserna på sina sociala medier.

Foto: Instagram @matildadjef

I influeraren Matilda Djerfs kommentarsfält har kritiken rasat sedan anklagelser om mobbing, kontroll och offentliga utskällningar kommit fram som en del av en granskning gjord av Aftonbladet.

Stora arbetsmiljöproblem

Enligt flera anställda och tidigare anställda på Djerfs företag Djerf Avenue har det förekommit nedsättande kommentarer, utskällningar och överlag en dålig arbetsmiljö. “Folk mår fruktansvärt dåligt. Jag har aldrig sett så många människor så pass nedbrutna”, säger en anställd till Aftonbladet.

Djerf är en av Sveriges största influerare och har mer än tre miljoner följare på Instagram. I fem år har hon drivit klädmärket Djerf Avenue där hennes pojkvän, Rasmus Johansson, är VD.

Enligt granskningen ska det också ha förekommit nedsättande kommentarer om en modell i samband med en fotografering och Djerf ska enligt uppgifter inte heller ha velat dela toalett med andra anställda, bara ett fåtal utvalda.

Djerf svarar på kritiken

Efter granskningen har kritiken bubblat i kommentarsfälten på Djerfs sociala medier och hon svarar där i en kommentar.

”Jag värderar djupt alla som representerar oss och kommer göra allt för att säkerställa att alla alltid känner sig uppskattade, inkluderade och stöttade. Om någon har känt annorlunda, så ber jag verkligen om ursäkt”, skriver hon i kommentarsfältet.

“Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare. Jag är fast besluten att reflektera, förbättra och främja en bättre kultur för alla, med råd och vägledning från en coach och kontinuerlig feedback.”

Pojkvännen och VD:n Rasmus Johansson har kommenterat uppgifterna som framkommit i granskningen i ett mail till SVT. Där skriver han att han är “uppriktigt ledsen över de brister som har funnits. Det här är en tydlig signal för oss att vi behöver göra mer, och jag är fast besluten att ta lärdom av detta för att skapa en starkare och mer stödjande organisation där våra medarbetare verkligen känner sig värderade.”

Kritiska kommentarer från följarna

Men svaret från Matilda Djerf har fått flera följare att reagera. Bland annat kommenterar flera att hon borde ha skrivit ursäkten i ett eget inlägg och inte i kommentarsfältet, detta för att göra ursäkten “offentlig och mer synlig.”

“Att börja en ursäkt med ordet ‘om’ är inte en ursäkt”, skriver en annan.

“Om du behöver en coach för att vara en schysst medmänniska är det något som inte stämmer”, skriver en annan följare.

“Jag följer inte mobbare, jag hoppas verkligen att du ångrar all skada du har orsakat, hejdå”, skriver en tredje.

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!