Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Nu summeras det svenska TikTok-året – detta innehållet har uppmärksammats mest

Idag presenterar TikTok den svenska summeringen av året 2021 och det innehåll som uppmärksammats allra mest. Bland innehållet som fått miljontals visningar finns bland annat TikTok-pastan, ABBAs efterlängtade återkomst och Will Ferrels lyckönskningar till herrlandslaget.

Foto: Skärmdump TikTok/Unsplash

TikTok meddelade i september att fler än en miljard människor använder plattformen varje månad. Numera utgår kultur och trender från vad som händer på plattformen i allt från mat och musik till sport. Få har missat dem omtalade TikTok-pastan med tomater och fetaost som uppmärksammats globalt. I Sverige har tacowrap av @simplefood4you setts mer än 14,9 miljoner gånger. Nedan listar vi de största trenderna vi sett på plattformen.

De största mathändelserna

De största mathändelserna

Tacowrapen – 14,9 miljoner visningar

Avokadopastan – 2 miljoner visningar

Godisremmar på två ingredienser – 657 000 visningar

Hemmagjord daim – 136 000 visningar

Mangoglass – 23 000 visningar

 

Foto: Skärmdump TikTok

Nästa bild
ABBA återförenas och Sinan blir storstjärna

ABBA återförenas och Sinan blir storstjärna

Det har varit ett händelserikt musikår på TikTok. Årets största musiknyhet var när Sveriges största musikexport genom tiderna, ABBA, meddelade att man skulle släppa ny musik och att man i samband med det startade ett konto på TikTok. Några månader senare har kontot över 2 miljoner följare, och användare kan nu använda klassiska sånger som ”Dancing Queen” och ”Take a Chance on Me” i sina TikTok-videor.

TikToks effekt på musikindustrin är ett faktum. Människor upptäcker nya låtar och den framgången lever vidare även utanför plattformen när låtar som blivit populära på TikTok snabbt når topplistorna. Sinan och låten Commando är ett tydligt exempel på hur plattformen bidrar till musikupptäckt. Låten är den som i Sverige använts flest gånger på TikTok under 2021, hela 94 100 videor som setts 89 miljoner gånger.

De största musikhändelserna

ABBA – Mamma Mia – 263 600 videos skapade med låten

Sinan – Commando – 94 100 videos skapade med låten

Miriam Bryant, Victor Leksell – Tystnar i luren – 38 100 videos skapade med låten

A36 – Samma Gamla Vanliga – 29 500 videos skapade med låten

 

Nästa bild
Sportåret: Will Ferrell, Heja Sverige och sjungande hockeymålvakter

Sportåret: Will Ferrell, Heja Sverige och sjungande hockeymålvakter

Även sport är populärt på plattformen. Det var extra tydligt bland annat under fotbolls-EM och under hashtagen #HejaSverige som fått mer än 70 miljoner visningar. Under hashtagen delade svenska folket sitt stöd för herrlandslaget i fotboll. Där kunde man bland annat se skådespelaren Will Ferrell ge sina lyckoönskningar till herrlandslaget, med en video som setts över 600 000 gånger.

Frölunda hockey är den mest framgångsrika svenska idrottsklubben på TikTok med flertalet virala klipp som setts hundratusentals gånger. Däribland när man satte en mikrofon i målvakten Niklas Rubins hjälm och sa att man ska skicka honom till Melodifestivalen. Det roliga klippet har setts över en halv miljon gånger.

Division 6-laget Kållandsö GOIF är en liten fotbollsklubb från Västergötland, som har blivit desto större på sociala medier. Med över 12 000 följare på TikTok slår de allsvenska storklubbarna AIK och Djurgården i följarantal. Dessutom har de samlat miljontals visningar på sina klipp.

De största sporthändelserna

Hashtagen #HejaSverige med mer än 70 miljoner visningar.

Skådespelaren Will Ferrell ger sina lyckönskningar till herrlandslaget med en video som setts över 600 000 gånger.

Frölunda hockey och den sjungande målvakten Niklas Rubin.

Division 6-laget Kållandsö GOIF med över 12 000 följare på TikTok och miljontals visningar

Foto: Skärmdump TikTok

Nästa bild
Kreatörer som bryter fördomar, utbildar och inspirerar

Kreatörer som bryter fördomar, utbildar och inspirerar

TikTok har under året använts till mer än att underhålla. En rad personer använder också plattformen för att att bryta fördomar och utbilda inom olika ämnen. Under hashtagen #Booktok samlar communityt klipp med litterärt innehåll, sprider kultur. Med de över 29 miljarder visningarna driver hashtagen bokförsäljning såväl världen över som i Sverige. Även den helt svenska hashtagen #LärdigpåTikTok har fullkomligt exploderat med över 185 miljoner visningar 2021.

Bland de som bryter fördomar, men framförallt utbildar och inspirerar på TikTok finns den tidigare paralympiern Fatmir Seremeti som förlorade synen när han var 13 år, då han fick grönstarr. Idag är han 38 år och har med målet att utbilda allmänheten kring synnedsättningar börjat dela klipp på plattformen. Videorna handlar om allt ifrån hur han som blind fixar sin frisyr, varför man som blind har klocka till att man bör tänka till när man parkerar sin elsparkcykel som lätt kan bli ett jobbigt hinder för någon med synnedsättning. Sedan juni har Fatmir fått mer än 60 000 följare och över 22 miljoner visningar.

Den 26-åriga läkaren Tracy Ghattas använder sitt konto för att upplysa om hälsa och allmän läkarkunskap. Hennes konto har på ett år fått över 84 000 följare och hennes klipp om allt ifrån HLR till covid-information över 15 miljoner visningar.

Eleonora Svanberg är fysikstudent och medgrundare av organisationen Girls in STEM som verkar för jämställdhet inom vetenskap, teknik, ingenjörskap och matematik. På sitt TikTok-konto med över 100 000 följare delar hon klipp i just det syftet och livet som fysikstudent, varav vissa klipp har över 2,5 miljoner visningar. Klipp som fått miljontals visningar. Girls in STEM har dessutom tilldelats ett stipendie av Kungen.

Foto: Skärmdump TikTok

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!