Ny lag ska öka användningen av kontanter

Publicerad den 28 maj 2026 av Metro Mode

Trött på att inte kunna använda kontanter i butiker? Det blir det ändring på snart, detta tack vare en ny lag som börjar gälla i sommar.

Tidigare denna vecka röstade samtliga partier ja till en ny lag som ska göra det möjligt att använda kontanter i större utsträckning.

Ska minska utanförskap

Den nya lagen – som träder i kraft den första juli – innebär att livsmedelsbutiker och apotek måste kunna ta emot kontanter, så länge de har bemannad kassa.

Dessutom ska det bli lättare att göra kontantinsättningar på banker.

Syftet med lagen är bland annat att åtgärda det utanförskap som drabbar exempelvis äldre och funktionshindrade som inte använder digitala tjänster.

Användningen av kontanter har minskat drastiskt i Sverige under senare år. Nyligen gick riksbanken ut med rekommendationen att varje hushåll bör ha en så kallad kriskassa på 1 000 kronor i kontanter hemma.

Det innebär den nya lagen

Livsmedelsbutiker och apotek ska med vissa undantag ska vara skyldiga att ta emot kontanter på fysiska försäljningsställen med bemannad kassa.

Banker ska vara skyldiga att i betryggande utsträckning i hela landet tillhandahålla platser för kontantinsättningar för konsumenter.

Det ska finnas behovsanpassade tjänster för företag för att hantera växelpengar och sätta in dagskassor.

Källa: Riksdagen

Mer från Metro Mode

  1. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  2. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  3. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1

  4. Pernilla Wahlgrens sommarplaner med Christian Bauer – tar med maken på turnén: ”Det blir mysigt”

  5. Så ser familjerna Wahlgren och Ingrossos släktträd ut 2026

  6. Sommarpratare 2026 - Här är hela listan för Sommar i P1

  7. Pernilla Wahlgren sjuk inför Allsång på Skansen-premiären: ”Jättenojig”