Penny Parnevik orosanmäld efter bilden med nyfödda dottern: “Hade varit helt förstörd”

Publicerad den 7 april 2026 av Metro Mode

Penny Parnevik berättar nu att hon blivit orosanmäld till socialtjänsten efter ett uppmärksammat inlägg på Instagram där hon syntes dricka ett glas vin samtidigt som hennes nyfödda dotter låg på hennes bröst.

Foto: Instagram @pennyparnevik

I ett känslosamt inlägg beskriver Penny hur hon trodde att brevet från socialtjänsten handlade om att dotterns namn blivit godkänt – men möttes av något helt annat.

”Här trodde jag att jag fick brev hem för att Poppie har fått sitt namn godkänt… men nej jag öppnar upp brevet medans jag ammar min 3 veckors dotter och ser att jag fått orosanmälan som har anonymt skickats till socialtjänsten på grund av ’drack ett glas vin medans jag har en nyfödd hemma’”, skriver hon på Instagram.

“Om detta var mitt första barn…”

Penny Parnevik berättar vidare att socialtjänsten valt att inte gå vidare med anmälan – något hon känner stor lättnad över.

Hon menar också att hennes erfarenhet som fyrabarnsmamma gjort att hon kunnat hantera situationen bättre.

”Om detta var mitt första barn hade jag nog varit helt förstörd! Nu går jag vidare och njuter av att vara mamma för det är fan det bästa i hela världen! Kanske att ni som är oroliga ska göra samma”, skriver hon.

Penny och maken Douglas Murray välkomnade i mitten av mars sitt fjärde barn, dottern Penelope Poppie Gigi Murray. Sedan tidigare har paret barnen Atticus, Pebble och Achilles tillsammans.

Får stöd av flera kända profiler

I kommentarsfältet strömmade stödet snabbt in från både följare och kända profiler.

Systern Peg Parnevik reagerade starkt på situationen:

”Hur mår folk!!!!! Ni borde skämmas”, skrev hon.

Även Filip Dikmen, Nicole Falciani och Pernilla Wahlgren visade sitt stöd.

”Folk är ju sjuka i huvudet, du är bäst!”, kommenterade Filip Dikmen.

”Folk är IDIOTER!!!!!”, skrev Pernilla Wahlgren.

Svarade på kritiken i Nyhetsmorgon

Penny Parnevik har tidigare bemött kritiken i Nyhetsmorgon, där hon förklarade att hon är medveten om rekommendationerna kring alkohol och amning.

Foto: Nyhetsmorgon

– Jag kan förstå att det väcker reaktioner, men att skriva ”skäms på dig” och så… Hade det varit mitt första barn hade jag varit helt knäckt. Jag hade nog känt att jag var världens sämsta mamma liksom, sa hon i programmet.

Hon fick också stöd av Mikael “Soldoktorn” Sandström, som betonade att små mängder alkohol inte innebär någon medicinsk fara för barnet via bröstmjölken.

– Om man leker med tanken att du skulle ta fyra glas vin och slå till som fasen och komma upp i en promille – det barnet högst kan få i modersmjölken då är 0,1 procent. Det är som svag filmjölk, om ens det. Så det går inte, medicinskt finns det ingen fara över huvud taget, sa han i Nyhetsmorgon.

Mer från Metro Mode

  1. Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"

  2. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  3. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  4. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1

  5. Pernilla Wahlgrens sommarplaner med Christian Bauer – tar med maken på turnén: ”Det blir mysigt”

  6. Så ser familjerna Wahlgren och Ingrossos släktträd ut 2026

  7. Sommarpratare 2026 - Här är hela listan för Sommar i P1