Pernilla Wahlgren om panikångesten: ”Jag mådde piss”
Psykisk ohälsa är ett ämne som berör många – men hur mycket ska vi egentligen dela? I veckans avsnitt av SVT:s Skavlan & Sverige lyfts frågan, och Pernilla Wahlgren är en av dem som väljer att vara ovanligt öppen.

– Jag mådde piss, säger hon i programmet och berättar om perioder då hon drabbades av panikångest.
I samtalet, som leds av Fredrik Skavlan, diskuterar panelen om vi pratar för lite – eller kanske till och med för mycket – om psykisk ohälsa i dag. Vid bordet sitter bland andra komikern Nisse Hallberg, författaren Elaine Eksvärd och Pernilla Wahlgren, 58.
”Jag började hyperventilera”
När Skavlan frågar om panikångesten var kopplad till scenskräck, är Pernilla tydlig med att det handlade om något större.
– Nej, jag mådde dåligt generellt. Jag fick panikångest vid flera tillfällen och började hyperventilera, berättar hon.

Att höra en av Sveriges mest folkkära artister sätta ord på sin egen sårbarhet väcker igenkänning – och öppnar upp för ett större samtal om hur psykisk ohälsa faktiskt kan se ut bakom kulisserna.
Bianca Ingrosso uppmanade mamma att gå i terapi
Under programmet kommer även ämnet terapi upp. Pernilla berättar att dottern Bianca Ingrosso har uppmanat henne att gå i terapi – men inte nödvändigtvis för hennes egen skull.
– Om jag ska gå i terapi själv ska jag göra det för min skull. Inte för någon annans, säger Pernilla.
Däremot är hon mer öppen för parterapi tillsammans med maken Christian Bauer.
– Parterapi gör man för vår skull. Det kan jag ställa upp på, säger hon.
”Vi är väldigt olika”
Pernilla beskriver sig själv som mer easy going, medan Christian är mer känslig – något som ibland kan skapa krockar.
– Han tar åt sig mer. Jag är mer såhär: ”men snälla, vad är problemet?”. Då kan jag förstå att parterapi faktiskt kan vara bra, säger hon med ett skratt.
Trots att hon tidigare varit skeptisk till terapi, berättar Pernilla att hon under perioder då hon mått riktigt dåligt själv sökt professionell hjälp – även om hon inte alltid känt att det gett henne det hon behövt.
– Ibland har mina vänner hjälpt mig mer än terapeuter, säger hon.
Skavlan & Sverige sänds torsdagar klockan 20.00 i SVT och finns även på SVT Play. Avsnittet med Pernilla Wahlgren bjuder på ett ärligt samtal om psykisk ohälsa, relationer och varför det ibland är så svårt – men viktigt – att be om hjälp.