”Rea” eller bluff? Företag anmälda för falska Black Friday-priser
Flera stora butikskedjor i Sverige riskerar nu miljonböter efter att ha anklagats för vilseledande prissättning. Enligt Konsumentverket har dessa kedjor marknadsfört varor som rabatterade, trots att de inte har haft ett ordinarie pris att jämföra med. Detta strider mot marknadsföringslagen och kan leda till betydande ekonomiska sanktioner.

Konsumentverket agerar mot vilseledande prissättning
Konsumentverket har intensifierat sin granskning av dagligvaruhandeln efter att ha upptäckt att flera stora kedjor marknadsför varor med påstådda rabatter, trots att det inte finns något tidigare ordinarie pris att jämföra med. Denna praxis anses vilseledande och strider mot marknadsföringslagen. Myndigheten har därför inlett tillsynsutredningar mot de berörda företagen och varnat för att överträdelser kan leda till miljonböter.
KO ser allvarligt på vilseledande uppgifter i samband med marknadsföring av nedsatta priser.
– Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger hon.
De tio företagen är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens.
När en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna, enligt prisinformationslagen. Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris.
Vilseledande priser
Ett företag sålde en vinterjacka med 22 procent rabatt. Problemet var bara att det inte räknades från jackans lägsta pris de senaste 30 dagarna utan från ett högre pris. I verkligheten var priset inte ens rabatterat i förhållande till tidigare lägsta pris, utan 299 kr dyrare. Ett annat av företagen sålde en hudkräm för 724 kronor och skrev att den tidigare kostat 965. Men egentligen var rätt pris att jämföra med 675 kronor – alltså billigare än försäljningspriset.
Konkurrensverket: Matpriserna har stigit omotiverat mycket
Parallellt med Konsumentverkets granskning har Konkurrensverket konstaterat att matpriserna i Sverige har stigit mer än vad som är motiverat av ökade kostnader. Enligt myndigheten beror detta på bristande konkurrens inom dagligvaruhandeln, där några få aktörer dominerar marknaden. Konkurrensverket har därför utökat sin tillsyn av livsmedelsbranschen för att motverka allvarliga konkurrensproblem .
Konsumenternas förtroende på spel
De pågående utredningarna och anklagelserna mot stora butikskedjor riskerar att underminera konsumenternas förtroende för dagligvaruhandeln. Om kedjorna fälls för vilseledande prissättning kan det leda till betydande böter och skada deras rykte. Samtidigt kan det öppna upp för mindre aktörer och lågprisbutiker att vinna marknadsandelar genom att erbjuda transparenta och konkurrenskraftiga priser.
Konsumentverket och Konkurrensverket fortsätter sina granskningar för att säkerställa att marknaden fungerar rättvist och att konsumenterna inte vilseleds av falska rabatter eller omotiverat höga priser.