Nöje

Recension av En hederlig jul med Knyckertz – julmys och spänning

Det första avsnittet om Familjen Knyckertz imponerar och ger stora förhoppningar om fortsatt julmys och spänning genom hela december.

Familjen Knyckertz har som specialitet att knycka saker. De är riktiga dunderbovar, det hörs inte minst på namnen, lillasyster Kriminellen och pappa Bove. Ture däremot, Kriminellens storebror, har en stark moralisk kompass som får honom att önska att familjen ska fira en helt och hållet hederlig jul. Inte minst för att mormor äntligen ska släppas ut ur finkan dagen före julafton.

Det är enklare sagt än gjort att fira en hederlig jul med en lillasyster som önskar sig kofot och en knippe dynamit i julklapp och en mamma som säger “här köps ingenting, här bara snos det.” Efter ett avslag från förbrytarakademin är föräldrarna ännu mer upptagna av att bevisa vilka utomordentliga bovar de är, och vi förstår att ett dyrbart föremål kommer att ställa till det rejält för familjen.

Familjen bor dock granne med Paul Isman (polisman) som är mån om att lösa stölder och annat olagligt. Det första avsnittet av årets julkalender utlovar en charmig historia med fantasifull scenografi som skänker en känsla av magi och julstämning, precis det man önskar av en julkalender. Vi kan nog också spå att det kommer att handla en del om rätt och fel och omtanke om andra. För när man snor något är det ju alltid någon annan som förlorar på det. Det kanske inte heller är så lätt att vara dålig på att ljuga i en familj full av tjuvar…

Det första avsnittet av “”En hederlig jul med Knyckertz” imponerar och ger stora förhoppningar om fortsatt julmys och spänning genom hela december.

Titta på Julkalendern här!

SVT:s Julkalender 2021 - här är trailern!