Rekordstor ökning av matpriser - Sverige värst i Norden

Publicerad den 8 mars 2023 av Metro Mode

Matpriserna fortsätter att skena och i Sverige har priserna ökat mer än i andra nordiska länder. Men vad ligger egentligen bakom utvecklingen?

Foto: Unsplash

De flesta konsumenter väl medvetna om de stigande matpriserna i Sverige, men få inser kanske hur kraftigt priserna stiger just nu – och hur snabbt.

Ökade med 2,5 procent i februari

Den oberoende sajten Matpriskollen har mätt priserna på mat i Sverige sedan 2015, och enligt sajtens grundare Ulf Mazur var prisökningen i februari den högsta de någonsin uppmätt.

I kategorin dagligvaror ökade priserna med 2,1 procent i februari, medan de ökade med 2,5 procent i kategorin mat. Detta kan jämföras med prisökningen för dagligvaror 2021:

“För hela 2021 var prisökningen på dagligvaror 1,1 procent. Nu är det dubbelt så mycket bara i februari”, berättar Mazur för SVT Nyheter.

Något som också sätter prisutvecklingen i perspektiv är hur mycket priserna ökat under de senaste tolv månaderna: 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för kategorin mat. 

Ökar mest i Norden

Sverige ligger anmärkningsvärt sämre till än sina nordiska grannländer när det kommer till prisökningen på mat. Martin Bäckström, enhetschef Konkurrensverket, berättar i Efter fem att det inte är helt känt vad detta beror på:

“Tidigare i höstas kunde vi se att inflationskurvorna som vi såg tog sig lite olika uttryck – exempelvis så gick inflationen upp tidigare i Danmark medan vi i Sverige hade en kurva som började lite senare men istället var lite brantare”, säger han.

Bäckström påpekar även att man i Norge till exempel har en annan metod för att prissätta varorna mellan industri och handel – man prisförhandlar två gånger per år vilket ger en annan effekt.

“Från vårt perspektiv är den intressanta frågan, fungerar konkurrensen? Om man har en fungerande konkurrens finns det alternativ för konsumenterna att gå till”, säger han och tillägger att en fungerande konkurrens även innebär att “aktörerna inte för över mer kostnader till konsumenterna än vad som är motiverat.”

Mer från Metro Mode

  1. Justin Bieber är tillbaka med SWAG – ett album som delar världen

  2. Därför kan semester göra dig stressad - och hur du hanterar det

  3. Kärlek under sommaren: Tillfälligt, intensivt – men ändå meningsfullt?

  4. Bianca Ingrossos Caia fortsätter växa – men Sverige bromsar in

  5. Hania Rosenberg – 90-årig Förintelseöverlevare delar sin historia i Sommar i P1

  6. Sex nya namnsdagar i svensk almanacka – från 2027

  7. Edward af Sillén – ett varmt sommarprat fullt av skratt, självdistans och showbiz-glädje