Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Så bokar du om resor, hotell och evenemang under rådande coronavirus

Har du bokat in en resa inför våren och sommaren men är nu osäker på hur du ska göra i och med det rådande Covid-19? Här hittar du all info du behöver om av- och ombokningar av flygbiljetter, hotell och evenemang.

Foto: Unsplash

Det är hundratusentals som har smittats av det rådande coronautbrottet och i Sverige försöker smittan nu stoppas genom rekommendationer och förbud från –> Coronaviruset covid-19 fortsätter att etablera sig över världen och i Sverige har regeringen nu vidtagit fler åtgärder, bland annat efter rekommendationer från Folhälsomyndigheten, för att sakta ner antalet personer som smittas samtidigt.

Hur gör du för att avboka en flygresa?

Se till att börja med att ta kontakt företaget och fråga om hur möjligheten ser ut hos dem. I det här fallet avråder Utrikesdepartementet (UD) från den 14 mars från alla icke nödvändiga resor till alla länder. Nu skriver Hallåkonsument att du kan avboka resor och få tillbaka pengarna under följande förutsättningar:

 

  • UD avråder från att åka till resmålet.
  • Du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan.
  •  Alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt ner på resmålet vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

Hur gör jag för att avboka hotell?

Enligt Konstumentverket har de ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna för ett bokat boende på samma sätt som flygbolagen har. Det är alltså svårare att få tillbaka pengarna när det kommer till hotell. Skulle det dock vara så att hotellet väljer att lägga ner så har ni rätt att få tillbaka pengarna.

Enligt Konsumentverket bör arrangören återbetala biljetterna till dig eftersom du inte får vad du har betalat för. Skulle det vara så att ditt resebolag, hotell eller arrangör nekar dig att få tillbaka pengar, trots att du har rätt att få det, kan du alltid kontakta Allmänna reklamationsnämnden. Där kan du alltid pröva ditt ärende, som sedan kan tas vidare till Domstol, via Tingsrätten.

UD har öppnat ett särskilt nummer för frågor kring coronaviruset och resande: 08-405 92 00.
För akuta konsulära nödsituationer når man som vanligt UD:s konsulära nödjour på: 08-405 50 05.

Läs också: “Stor guide: Här är källorna som ger dig saklig information om coronaviruset”

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!