Så får du bättre service på hotell och restauranger
Hur får man bästa möjliga bemötande när man bor på hotell eller är ute på restaurang? Etikettexperten William Hanson vet råd.

Det var när den brittiska etikettexperten William Hanson gästade Carina Bergfeldts pratshow i SVT i april som han avslöjade hur man ska bära sig åt för att få bästa möjliga service när man exempelvis är ute på restaurang.
“Inte bara en uppassare”
I avsnittet berättar Hanson att det inte finns något mystiskt knep som gör att servicepersonal behandlar en bättre, utan att det kort och gott handlar om att vara trevlig:
“Var snäll mot dem, bara”, säger han. “Tilltala dem med namn. Ibland har de namnbrickor. Om namnet står där, använd det. Behandla dem som människor.”
Hanson berättar vidare att han vid vistelser på hotell ibland skriver ner personalens namn – samt beskrivningar som hårfärg osv – i sin mobil så att han kan tilltala dem med namn vid framtida besök.
“De blir alldeles uppspelta och tänker: ‘Oj, någon minns mig! Hen har inte bara sett mig som en uppassare.'”
Hanson har miljontals följare på Instagram och Tiktok där han regelbundet delar med sig av råd kring vett och etikett. Han driver också företaget The English Manner, är värd för två podcasts och har skrivit flera böcker i ämnet.