Shirley Clamp om sorgen efter familjetragedierna – pojkvännen Benny blev hennes stora stöd
Shirley Clamp har gått igenom flera tunga förluster på kort tid. Nu berättar artisten öppet om sorgen efter sina föräldrar och älskade systerdotter – och om hur pojkvännen Benny funnits vid hennes sida genom allt.

– Allting var väldigt mardrömslikt och obehagligt, säger hon i en intervju med Hemtrevligt.
Förlorade båda sina föräldrar inom åtta veckor
2022 förlorade Shirley Clamp båda sina föräldrar i sviterna av covid, med bara åtta veckors mellanrum. Sorgen efter dem såg dock väldigt olika ut, berättar hon.
Mamman Anita var den trygga och närvarande föräldern som alltid funnits där för Shirley och systern Tania. Pappan Colin däremot lämnade familjen innan Shirley föddes och flyttade senare till Australien.
– Sorgen efter dem är som natt och dag. Med mamma sörjer jag allt hon var och gjorde för mig. Med pappa sörjer jag det som aldrig blev, säger Shirley.
Hon berättar att beskedet om pappans död först inte väckte några känslor alls.
– Men eftersom min syster Tania sörjde så kände jag för hennes skull.
Träffade kärleken Benny på Tinder
Mitt under pandemin laddade Shirley ner Tinder – trots sin rädsla för relationer och att bli lämnad.
Där träffade hon Benny, som idag är hennes stora trygghet i livet.
– När jag såg honom första gången tänkte jag direkt: ”Han är det”, berättar hon.
Paret har nu varit tillsammans i nästan sex år och Shirley beskriver relationen som något alldeles unikt.
– Vi har vårt eget språk. Det kan räcka med en blick över ett rum för att jag ska känna: ”Det där är min person.”
Benny satt vid hennes sida på sjukhuset
Efter mammans bortgång drabbades Shirley av stark dödsångest, särskilt eftersom dödsfallet var hjärtrelaterat och hon själv ärvt vissa sjukdomar.
Till slut blev oron så stark att hon behövde uppsöka sjukhus – och då fanns Benny där hela natten.
– En gång hjälpte Benny mig in på sjukhuset och satt där hos mig hela natten fast jag sa att han kunde åka hem, berättar hon.
Hon beskriver stödet som ovärderligt under den svåra perioden.
– Det är inte självklart att någon ställer upp på det sättet.

Förlorade även sin systerdotter Jennifer
Familjens sorg tog inte slut där. Bara ett år efter mammans bortgång förlorade Shirley även sin systerdotter Jennifer, som kämpat mot cancer.
Jennifer blev bara 20 år gammal.
– Mamma hade inte överlevt det. Barnbarnen var hennes allt på jorden, säger Shirley.
Artisten berättar att hon fortfarande inte bearbetat sorgen fullt ut och att förlusten gjort henne både skör och rädd.
– Ibland när jag är ensam tittar jag på bilder av Jennifer och pratar med henne. Det är då jag bryter ihop och gråter.
Sorgen satte sig i kroppen
Den senaste tiden har Shirley fortsatt arbeta intensivt, bland annat med succéshowen Mamma Mia! The Party på Tyrol i Stockholm. Men sorgen har samtidigt satt tydliga spår i kroppen.
Hon berättar att hon drabbats av extrem trötthet, neurologiska problem och till och med tappade rösten helt efter systerdotterns bortgång.
– Ansträngningen av att bara försöka överleva varje dag har satt sig fysiskt.
Trots allt beskriver Shirley mötet med publiken som det som fortfarande driver henne framåt.
– Jag älskar uppskattningen jag får. Jag vill hålla på med det här tills jag dör.