Skärmtiden bör begränsas kraftigt - enligt Folkhälsomyndigheten

Publicerad den 8 september 2024 av Metro Mode

Barn tittar alldeles för mycket på skärmar och barn i åldern 13-16 år tillbringar över sex timmar på telefoner per dag, slår socialminister Jakob Forssmed fast under en presskonferens. Nu presenterar Folkhälsomyndigheten nya riktlinjer för hur barn och ungas medieanvändning bör se ut.

Foto: Shutterstock

I måndags höll socialministern och Folkhälsomyndigheten en pressträff där de presenterade nya riktlinjer för ungas skärmanvändning. Den stora mängd tid som läggs på telefoner och skärmar riskerar att få flera negativa effekter för unga, som klinisk sömnbrist, fysisk och psykisk ohälsa.

“De senaste åren har vi sett oroande förändringar i barns hälsoutveckling. Stillasittande som ökar, barn och unga sover färre timmar på natten med sämre kvalitet. Vi ser en ökad psykisk ohälsa, omfattande ensamhet bland barn och unga”, säger Jakob Forssmed bland annat.

Utöver de nya riktlinjerna kring skärmanvändning rekommenderas det att skärm inte används innan läggdags. Med skärm menar Folkhälsomyndigheten sociala medier, tv- och datasspel, streamade filmer och videoklipp.

Rekommendationer skärmanvänding unga

  • Barn under två år bör inte ha skärm alls om möjligt.
  • Barn i ålder 2-5 ska ha max en timme skärmtid per dygn.
  • Barn 6-12 år max 1-2 timmar.
  • Barn 13-18 år max 2-3 timmar.

Mer från Metro Mode

  1. Jonas Bonnier avslöjar 20 år gammal hemlighet i Sommar i P1

  2. Brooklyn Beckham rasar efter David Beckhams fars dag-inlägg

  3. Ciara Janson om livet efter uppbrottet från Måns Zelmerlöw: ”Byggt upp allt från grunden”

  4. Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"

  5. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  6. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  7. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1