Slut på solstolskriget - nu sätter hotellen stopp för paxandet vid poolen”
Semestern ska vara avkopplande – men för många hotellgäster börjar dagen med en stressig jakt på solstolar. Redan i gryningen ser man handdukar som radar upp sig längs poolkanterna, medan gästerna själva försvinner till frukosten eller tillbaka till sängen. Men nu säger allt fler hotell: “Nu räcker det!”

Handduksbeteendet – en semesterklassiker
Det har nästan blivit ett skämt – men för många är det blodigt allvar. Gäster som smyger ut vid 05:30 för att “paxa” solstolar med en handduk, för att sedan inte återvända förrän flera timmar senare, har länge varit ett irritationsmoment på semesteranläggningar världen över.
“Vi såg gäster lägga ut handdukar när det fortfarande var mörkt ute”, berättar en hotellchef på Mallorca.
“Andra gäster blev förbannade när de inte kunde hitta en enda ledig stol – trots att hälften stod tomma i timmar.”
Nu införs regler – och vakter
För att sätta stopp för beteendet har flera hotell infört nya rutiner och regler:
• Tidgräns för obevakade solstolar: Lämnas en stol obevakad längre än 30–60 minuter samlar personalen in handduken och frigör stolen.
• ”Solstolsvakter” eller poolpersonal går nu runt och håller koll på tomma platser.
• Skyltar vid poolområdet informerar gästerna om regler och att ”paxade” stolar inte kommer att tolereras.
• Vissa hotell går längre och inför bokningssystem där man i förväg väljer solstol och tidsintervall.
“Det handlar inte om att vara hård – det handlar om rättvisa”, säger en hotellchef på Kreta.
“Alla betalar lika mycket för sin vistelse, och alla ska ha en chans till en plats i solen.”
Delade känslor bland gästerna
Reaktionerna har varit blandade. Många gäster applåderar initiativen:
“Äntligen någon som tar tag i detta! Jag är trött på att jaga solstolar som en galning vid sju på morgonen.”
Men andra känner sig kränkta:
“Jag tycker det är min rätt att säkra en plats om jag ändå går upp tidigt. Det är först till kvarn.”
Nya tekniska lösningar
Vissa moderna resorter testar nu digitala lösningar. Via hotellens appar kan gäster boka sin solstol i förväg – likt ett biobesök. Tiderna är begränsade och uppdelade i pass för att alla ska få chansen.
“Det blir mer organiserat och mindre stressigt”, säger en hotellgäst i Turkiet.
“Och man slipper den där otrevliga stämningen runt poolen.”
Slut på solstolskriget?
Med tydligare regler, personalinsatser och tekniska hjälpmedel hoppas hotellen kunna skapa en mer harmonisk semesterupplevelse – där ingen behöver sätta väckarklockan för att hinna före den tyska handduken.
Och kanske är det dags för oss alla att komma ihåg: semester handlar inte om att tävla om bäst solplats – utan att njuta av solen, värmen och lugnet.